Én felles side for kjeden, eller en for hver butikk?

Oliviers&co i Sandnes kombinerer en lokal identitet med kjedetilhørighet.

Et spørsmål som går igjen blant mange butikkjeder er om man skal ha en felles Facebookside for kjeden, eller en for hver enkelt butikk.

Et vanskelig valg, siden det er fordeler og ulemper med begge strategier.

Det er lettere å bygge en sterk merkevare med en felles side, og det er ofte lettere å skape engasjement på en «merkevareside». Men man mister muligheten til den lokale forankringen som er viktig for mange bedrifter.

Velger man en side for hver butikk kan man lettere tilpasse siden til lokale forhold. Man kan ha lokale tilbud, markedsføre lokale aktiviteter og tilpasse budskapet til den lokale kundegruppen. Men det er samtidig vanskeligere å oppnå «kritisk masse», slik at man får tilstrekkelig engasjement på siden.

Mitt råd til de som spør er å vurdere kjedens profil: har de enkelte butikkene en lokal identitet, eller hviler de først og fremst på merkevaren?

Hvis de enkelte butikkene har en sterk lokal identitet vil jeg anbefale hver butikk å ha sin egen side. Da kan de skape et sterkt lokalt engasjement, og samtidig ha fordelene av å være en del av kjeden. Et eksempel på dette er Oliviers&co i Sandnes og Stavanger, som har egne tilbud og aktiviteter for sin lokale kundegruppe samtidig som de markedsfører produktene og merkevaren til Oliviers-kjeden. Et annet eksempel er Havly Hotell i Stavanger, som bruker Facebook til å bygge sin egen identitet utover det å være en del av Best Western-kjeden.

I motsatt ende har vi flere kjeder hvor butikkens identitet først og fremst er knyttet til merkevaren. I mitt hode er Dressmann en slik kjede. Om jeg handler på Dressmann på CC Vest i Oslo eller i Storgata i Tromsø, så er det Dressmann jeg handler hos. I de tilfellene bør man «kraftsamle» innsatsen på Facebook på én enkelt side.

Ja takk, begge deler!

Men hva med de kjedene som både har en sterk lokal identitet og en sterk merkevare?

Noen kjeder har klart å kombinere det lokale med det sentrale. Thune Gullsmed & Urmaker har for eksempel egne undersider for hver enkelt butikk på sin Facebookside. Her har hver butikk sin egen aktivitetskalender. Samtidig har kjeden en felles aktivitetskalender som samler alle aktivitetene fra hver enkelt butikk.

En tilsvarende løsning er kan man også ha dersom hver enkelt butikk har sin egen Facebookside. Hver butikk kan ha sine aktiviteter, sine tilbud eller sine lokale konkurranser. Samtidig kan kjeden ha en «merkevareside» hvor man samler aktiviteter og tilbud fra hver butikk sentralt.

Er det noen lesere som har gode idéer til hvordan man kan kombinere lokal forankring med en sentral merkevare?

 

You may also like...

2 Responses

  1. Anders A sier:

    Veldig aktuell problemstilling, og jeg tror du konkluderer riktig med at dette er en vurderingssak.

    Jeg tror det er viktig at hvis man velger å ha lokale sider og en sentral side, at man lager enkle (gjerne grafiske) oversikter sånn at brukeren lett kan finne sin lokale side hvis det er dette man ønsker. For eksempel så kunne en hotelkjede lage et kart hvor man kan trykke på ulike deler av landet for å komme til den lokale facebook siden.

    • slindbla sier:

      Veldig bra poeng, Anders.
      Hadde nettopp en diskusjon om dette med en stor hotellkjede. Skal nevne innspillet ditt.

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.