Enda en blogg om sosiale medier ?
Da er bloggen endelig på luften. Men trenger vi enda en blogg om sosiale medier ?
Hva jeg mener er det vel ingen tvil om, siden jeg sitter her og skriver på bloggen. Jeg mener selvfølgelig at jeg har noe å tilføre som man ikke finner i andre blogger.
Det finnes hundrevis av blogger som fokuserer på bruk av sosiale medier, og mange av dem er gode. Jeg leser flere av dem jevnlig. Men jeg har i lang tid savnet et sterkere fokus på det som virkelig betyr noe for virksomheters bruk av sosiale medier: Verdiskaping.
Den eneste grunnen en virksomhet har til å bruke ressurser på å være tilstede i sosiale medier er for å øke verdiskapingen !
Nå vil mange himle med øynene og være veldig uenige med meg. «Sosiale medier er et glimrende verktøy for å bedre vår kundeservice» og «Vårt mål med å bruke sosiale medier er å bli mer synlige» er vanlige argumenter. Det er ikke noe galt i det. Men god service eller økt synlighet er ikke disse virksomhetenes hovedmål. Hovedmålet er å selge mer, samle inn mer penger til en god sak eller yte bedre tjenester innenfor et begrenset kommunalt budsjett.
Og her er vi ved poenget med denne bloggen:
Man kan ikke betale lønninger med Facebook-fans !
Bedrifter og organisasjoner bruker stadig større ressurser på aktiviteter og kampanjer i sosiale medier, i håp om å få flere fans og followers. Men alt for ofte mangler en plan for hvordan man skal få verdiskaping ut av ressursene man bruker. «Jippiii, vi fikk 1000 nye Facebook-fans ! Hva gjør vi nå ?»
Jeg håper at denne bloggen skal bidra til at flere virksomheter har et svar på det siste spørsmålet allerede før de bruker ressurser på å få sine Facebook-fans.