Facebook-effekt 2018: Mindre viral spredning, men flere klikker på lenker.

Facebook-effekt 2018 er resultatet av en analyse av en halv million poster fra norske Facebook-sider i 2018. I tillegg inneholder årets rapport en detaljert analyse av 2,7 millioner kommentarer fra 125.000 poster. Konklusjonen er at norske Facebook-sider når omtrent like mange av sine eksisterende følgere som tidligere, men at det har blitt vanskeligere å nå viralt ut til nye mennesker.

Fire bransjer når flere mennesker i snitt med hver post enn de har følgere på siden. Næringslivspersoner, som også er den bransjen som har best viral rekkevidde, når hele 131,9% av antallet følgere på siden i snitt. Deretter følger to kommersielle bransjer, kjæledyr og verktøy, som også er de to bransjene med størst non-viral rekkevidde.

Postene fra norske Facebook-sider skaper lite dialog. 86% av kommentarene får ingen svar, mens kun 2% av kommentarene resulterer i dype dialoger.

Flere av de som ser Facebook-poster med lenke klikker på lenkene. Gjennomsnittlig klikkrate har økt fra 3,5% til 4,4%. Redusert viral rekkevidde fører imidlertid til at postene fra norske Facebook-sider drev 12% mindre trafikk i 2018 enn året før.

Mediebransjen har økt sin gjennomsnittlige klikkrate på Facebook, men må likevelse seg slått av en annen bransje,

Dette er bare noen få av resultatene du kan lese om i rapporten Facebook-effekt 2018.
Du kan laste ned rapporten gratis her:

[mc4wp_form id=»1217″]


Vil du analysere din egen Facebook-side, så kan du gjøre det her.


Rapport for enkeltsider

Du kan bestille analyse av en enkelt Facebookside. Analysen tar for seg de samme temaene som den generelle rapporten, men er mer detaljert og viser resultatene fra din Facebook-side. Analysen sammenligner også din sides resultater med den aktuelle bransjen og resultatene i den generelle rapporten. Siderapporten koster kr. 3.990,- eks. MVA.

Kontakt meg på sl@areca.no for å bestille analysen.

You may also like...

1 Response

  1. 5. april 2019

    […] Lindblad kom denne uken med sin årsrapport Facebook-effekt 2018, og her fremgår det at organisk rekkevidde fremdeles er over 30%. Det ventes at dette vil endres, […]

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.