Veien er målet i sosiale medier

Vil du ha mer oppmerksomhet når du lanserer prosjekter, tjenester eller produkter? Da bør du endre strategi i sosiale medier. Ikke vent med å fortelle verden til prosjektet er ferdig. Ta med målgruppen din på reisen. Da når du mange flere mennesker når du lanserer, og de du når er mer engasjerte.

Du kjenner deg kanskje igjen: Etter lang tids arbeid er du endelig klar til lansering. Dette må bli suksess! Du har polert på resultatet og planlagt den perfekte lanseringen til minste detalj. Lanseringen går bra til å begynne med, men etter en liten stund går luften ut av ballongen. Det blir stille. Du når ikke så mange mennesker som du hadde håpet, du får ikke den oppmerksomheten du drømte om, og resultatene ble ikke så bra som du forventet.

I sosiale medier er det veien som er målet, så lanseringer med brask og bram fungerer ofte dårlig. Ikke vent med å fortelle om prosjektet ditt til det er ferdig. Ta med deg målgruppen din på reisen. Fortell om planene dine før du starter, oppdater løpende underveis, kommuniser med målgruppen om vanskelige valg og la dem bygge opp en forventning til resultatet.

Ved å dele opp historien om prosjektet ditt i mange små biter som du deler underveis, så bygger du sakte men sikkert opp et større publikum. Når du deler utfordringer du møter og milepæler du når, så får publikum en tettere relasjon til deg og prosjektet ditt. De føler eierskap til prosjektet.

Samtidig med at du bygger en relasjon til et stadig større publikum, så bidrar disse til å gjøre innholdet ditt mer synlig. Det er en langsiktig effekt som du vil nyte godt av når du skal lansere.

Når du endelig kommer til den dagen da verden skal få se resultatet av prosjektet ditt, så har du allerede bygget opp en base med engasjerte mennesker som er interessert i resultatet du lanserer. Mange av disse vil i tillegg dele innholdet ditt i sitt eget nettverk, og bidra til at du når ut til enda flere.

Tar du med publikum på reisen din, så får du en flying start på lanseringen

Et eksempel

Du skal starte butikk. Du har funnet et konsept du brenner for i en nisje som er ledig. Her er det perfekt å starte historien. Fortell om idéen din i sosiale medier. Om du ikke vil røpe alle detaljene, så fortell i hvert fall at du har en veldig god idé. Da får du dine første følgere – dine første potensielle kunder.

Du må finne lokaler til butikken din. Ta med følgerne dine på letingen. La dem komme med innspill. La dem ta del i gleden når du endelig finner det perfekte lokalet. Du får garantert noen nye følgere på veien.

Lokalet skal pusses opp og innredes. Det er kaos overalt, og du lurer på hvordan i alle dager du skal bli ferdig i tide. Fortell om det! Det er en del av historien din som kommer til å engasjere mange.

Når du får de første varene og «kaos» blir til «kjempekaos», så er det perfekt å begynne innsalget til dine potensielle kunder. Når du viser frem et produkt og lurer på hvor det skal henge i butikken, så vil noen av dine kommende kunder bestemme seg for at de vil ha akkurat den. Kanskje vil de også dele den med sine venner.

Sakte men sikkert bli «kaos» til «orden», og du nærmer deg lansering. Nå er følgerne dine like forventningsfulle som deg.

Når du endelig er klar til lansering, så har du allerede bygget et helt team med støttespillere som vil hjelpe deg å spre det glade budskap. Du har en heiagjeng som er engasjert i prosjektet ditt, og som vil at butikken skal bli en suksess. Mange av dem vil helt sikkert være blant dine første kunder.

Å lansere noe i sosiale medier uten å fortelle historien som ligger bak lanseringen er som å hoppe på ski uten fart. Du hopper, men kommer ikke særlig langt. Ta med deg målgruppen på reisen, så får du fart ut på hoppkanten.

Veien er målet i sosiale medier.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.