Målrettet annonsering eller sosiale medier?

13903385550_b4bdb0c599_k

Er virksomheten din aktiv i sosiale medier, eller driver dere bare med målrettet annonsering?

En del bedrifter tror de er aktive i sosiale medier uten å egentlig være det. De bruker Facebook, men de bruker det ikke som et sosialt medium. De bruker Facebook som en annonseplattform, som en avansert kanal for bannerannonser.

Det er ikke noe galt i å bruke Facebook som annonseplattform. Facebook er en av de absolutt beste annonseplattformene i markedet. Men det er litt dumt å tro at du går på jakt med en skarpskytterrifle, når du egentlig bare har en litt bedre hagle enn før.

I sosiale medier handler det om å dele og å skape verdi for brukerne. Ved å dele innhold som skaper verdi for brukerne så bygger vi tillit, og folk kjøper helst av de som de har tillit til. Det er en slags omvendt markedsføring.

Bruker du sosiale medier til å skape verdi for brukeren, så bygger du en grunnmur som varer. Kundene lar seg ikke like lett påvirke av pris og reklame, de kjøper av deg for de de ønsker å kjøpe av deg. Bruker du sosiale medier slik, så når du ut med innholdet ditt uten å betale for promotering. Kundene ser postene dine fordi de vil ha innholdet ditt. De har tillit til virksomheten din.

Tillitsbasert markedsføring er ikke nytt. De som lykkes med det i sosiale medier er ofte de samme som lykkes med det i det daglige. De som får deg til å ønske å stikke innom butikken selv om du ikke har tenkt til å kjøpe noe.

Det er ingen snarveier til kundenes tillit. Den må bygges over tid. For å gjøre deg fortjent til kundenes tillit må du være genuin. Du må ønske å skape verdi for henne, og du må bygge sten på sten.

Velger du isteden å bruke sosiale medier som en effektiv annonseplattform, så får du nettopp det: En effektiv annonseplattform. Du kan nå ut til mange, og du kan målrette annonsene bedre enn i noen annen kanal. Men da må du regne med at det koster penger, og det du deler er annonser.

Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre. Det ene koster tid, det andre koster penger.

Foto: Flazingo Photos

You may also like...

Skriv en kommentar