Hvor aktiv må bedriften være i sosiale medier ?

En av de store utfordringene for bedrifter i sosiale medier, er hvor mye ressurser man må bruke for å være aktiv nok. «Hvor ofte må jeg oppdatere Facebooksiden ?», «Jeg har ikke tid til å være på Facebook hele dagen.» og «Jeg har jo ikke noe interessant å si.» er spørsmål/innvendinger som går igjen.

Som med så mye annet i sosiale medier, så finnes det ikke noe «riktig» svar.  Det er ikke nødvendig å være hyperaktiv, men litt aktivitet må det være.

Hva er definisjonen på «litt aktivitet» ? For noen er det greit om man er aktiv en gang pr. uke, for andre er det naturlig å oppdatere litt oftere. Uansett så er det viktig at man tenker på at man tilfører verdi til de andre i nettverket. Enten det er i form av dialog (kundeservice, spørsmål/svar, praktisk informasjon), faglig informasjon (kunnskapsdeling, nyheter, fakta) eller mer forretningsorientert informasjon (produktinformasjon, tilbud).

Ved å kombinere flere typer innhold trenger det ikke å være så ressurskrevende å holde et jevnt aktivitetsnivå i sosiale medier. Det gjør også bedriftens side mer interesant for potensielle kunder/brukere.

Et tips er å bruke litt tid før man kaster seg ut i de sosiale mediene på å lage en plan. En plan over hvilke typer innhold og hvilke tema man tror kan ha verdi for nettverket. Ideer til dette kan man finne i bedriftens forretningsmodell. Hva gjør oss unike ? Hvilken kompetanse har vi, som andre kan ha glede av ? Hvilke ressurser har vi, som vi kan dele med andre ? Hvordan kan vi skape verdi for andre i nettverket ?

Gnocchi Peperonico

Driver du for eksempel en italiensk restaurant, så skriv om italiensk mat og matkultur. Fortell hvilke ingredienser du foretrekker, og hvorfor. Hva er forskjellen på fersk og tørket pasta, og hva er historien bak gnocchi ?

Dette vil både være en kilde til jevnlige oppdateringer, og ikke minst gjøre bedriften interessant å følge for andre.

Et annet tips er å fordele oppdateringene utover uken. Mange tar skippertak, og legger ut fem-seks oppdateringer av gangen, og så går det en uke eller to til neste gang. Legg heller ut en oppdatering hver dag.

Pass på å ikke bare selge. Det er ikke galt å utnytte sosiale medier til markedsføring, men det er galt å BARE utnytte sosiale medier til markedsføring. Sosiale medier handler først og fremst om DELING og DIALOG. Hvis du er flink til det, så vil også markedsføringen din ha mye større effekt.

 

You may also like...

Skriv en kommentar