Hvorfor bør min bedrift være på Facebook ?

Facebook har over 750 millioner brukere, og nesten halvparten av alle nordmenn er blant dem. Det har fått mange bedrifter til å investere store ressurser for å være synlige på Facebook.

Men selv om det skapes et inntrykk av at ”alle er på Facebook”, så sitter fortsatt de fleste bedrifter på gjerdet og spør: ”Hvorfor skal min bedrift være på Facebook?”

Det er et godt spørsmål. Facebook er i utgangspunktet et nettverk av privatpersoner, og mange bedrifter retter seg ikke mot privatmarkedet. Andre bedrifter selger produkter som vi normalt ikke forbinder med sosiale medier. Hvem ser etter en snekker på Facebook ? Andre selger ingenting.

Erfaringene viser likevel at svært mange bedrifter opplever at ressursene de bruker på Facebook gir bedre avkastning enn mye annet. Dette gjelder også innenfor de gruppene man i utgangspunktet ikke skulle tro hadde noe på et sosialt nettverk å gjøre.

Nøkkelen til å lykkes som bedrift på Facebook er å se på Facebook som en ressurs på linje med andre ressurser. Du skal bare bruke ressurser på Facebook hvis det gir deg større verdi enn å bruke de samme ressursene et annet sted. Når det er sagt, så har mange bedrifter erfart at Facebook nettopp er en av de kanalene som gir best avkastning for dem.

La oss se på noen vanlige innvendinger:

Vi selger bare til bedrifter, så våre kunder er ikke på Facebook !

Det er feil. Sannsynligvis så er halvparten av beslutningstakerne hos dine kunder på Facebook. Det er også konkurrentene dine.

Vi har ikke tid til å være på Facebook !

Det er et godt argument hvis du i dag bruker alle ressurser helt optimalt. Men sjansen er ganske stor for at enkelte av de aktivitetene du bruker ressurser på i dag kan være mer effektive på Facebook. Et eksempel på dette er flere kundeservice-avdelinger som har oppdaget at de yter en mer effektiv tjeneste gjennom Facebook enn på telefonen.

Det samme gjelder butikker. Det finnes flere eksempler på at butikker får opptil 50% av omsetningen sin fra Facebook, med en brøkdel av kostnadene til markedsføring i forhold til andre kanaler.

Et tredje område er produktutvikling. NRK og Stormberg er to eksempler på bedrifter som bruker Facebook aktivt i produktutviklingen.

Vi har ikke budsjett til å lage Facebooksider !

Hvis dette er et problem, så har du sannsynligvis snakket med feil folk. Det er riktig at det kan være kostbart å lage fancy Facebooksider. Men det trenger ikke å være det.

Å etablere en Facebookside er enkelt og gratis. En del vil foretrekke å få profesjonell hjelp til å sette opp siden likevel, men dette bør ikke koste så mye.

Kostnadene ved å etablere en Facebookside for bedriften er primært knyttet til å lage spesialsider for bedriften. Det vanligste er en Landingsside. Dette er den siden nye brukere kommer til. Den skal friste brukerne til å bli på siden din, og gjerne klikke LIKE så de får oppdateringer fra deg.

Kostnaden med å lage en landingsside varierer med hva du gjør med siden, men det er også et av de områdene hvor mange blir lurt. En landingsside er i utgangspunktet like enkel å lage som en hvilken som helst annen webside. Å lage selve siden bør dermed ikke koste mye. Det som koster er design (og et godt design kan absolutt være verd å betale litt for) og eventuell spesiell funksjonalitet.

Hvis du er bevisst på hva du ønsker og ber om pris fra flere leverandører, så er sjansen mindre for at du betaler for mye.

Men Facebooksider for bedriften bør være mer enn en landingsside. Det er i utgangspunktet ingen teknisk begrensning på hvor mye informasjon du kan ha på dine Facebooksider. (Men det er selvfølgelig noen praktiske begrensninger i hva som er hensiktsmessig å ha der.)

En tommelfingerregel er å ha nok informasjon der til at kunden kan ta beslutningen om at hun vil kjøpe eller vite mer. Det vil si at en del produktinformasjon med fordel kan være på Facebook. Det samme gjelder supplerende informasjon som kan gjøre dine sider interessante selv om brukeren ikke er i kjøpsposisjon akkurat nå.

Et eksempel på dette er nettbutikken Englebarn.no som har både produkter fra nettbutikken og vaskeinformasjon om ull og økologisk boull på sine Facebooksider.

Vi har all informasjon kundene trenger på hjemmesiden vår.

Gode hjemmesider er vel og bra, men bare hvis kundene bruker dem. Ta for eksempel en kommune. Norske kommuner har vært flinke til å gjøre informasjon tilgjengelig på kommunens hjemmesider. Men når var du sist inne på kommunens hjemmesider ? Og hvor mange av kommunens innbyggere under 30 år har noen gang vært der ? Hvorfor ikke gjøre deler av informasjonen tilgjengelig på kommunens Facebookside ? Da blir den lettere tilgjengelig for en større del av kommunens innbyggere.

Mange begår også feilen å se på Facebook som en kanal som primært skal brukes til å lede brukere inn på hjemmesiden. Det er en dårlig strategi. Gi brukerne den informasjonen de trenger for å ta en beslutning UTEN Å FORLATE FACEBOOK. Da er sjansen mye større for at de faktisk tar en beslutning. Forsøker du å tvinge brukeren over på hjememsiden for tidlig så risikerer du å miste henne.

 

You may also like...

Skriv en kommentar