Hva er AI-agenter?
Agenter er teknologien «alle» snakker om, og tech-gigantene konkurrerer om å lansere de beste AI-agentene. Men hva er egentlig en AI-agent? Hva er forskjellen på en agent og andre former for kunstig intelligens?
En AI-agent er kunstig intelligens som selv bestemmer hvordan den skal løse en oppgave. I stedet for å beskrive hvordan oppgaven skal løses, beskriver du resultatet du ønsker, så finner AI-agenten selv ut hvordan den skal løse oppgaven. I mange tilfeller kan AI-agenter også utføre interaktive handlinger. Det vil si at de kan «se» skjermen din, og bruker mus og tastatur som om det var mennesker som utførte oppgavene.

Ofte vises AI-agenter frem gjennom demoer, hvor den kjøper produkter for deg i en nettbutikk eller reserverer bord på en restaurant. Dette ser imponerende ut i en demo, men det er sannsynligvis helt andre områder AI-agenter vil være nyttige fremover. Jeg vil i hvert fall ikke sende ChatGPT alene på shopping med kredittkortet mitt.
Hvor brukes AI-agenter?
Et område hvor AI-agenter allerede brukes, er i ansettelsesprosesser. Gir du agenten en beskrivelse av stillingen du vil fylle og lenke til bedriftens LinkedIn-profil, kan den kunstige intelligensen lage forslag til kriterier du bør se etter hos kandidatene, skrive en stillingsutlysning og lete gjennom millioner av LinkedIn-profiler etter kandidater som kan passe stillingen. Det eneste du trenger å gjøre, er å godkjenne eller korrigere forslagene underveis.
Agenten kan også lese alle søknadene som kommer inn, vurdere dem opp mot kriteriene og gi deg en liste over anbefalte kandidater. Deretter kan AI-agenten gjennomføre første intervju med kandidatene og foreslå hvem du bør ansette. Alt dette skjer uten at du løfter en finger.
I HM Revenue & Customs, Storbritannias tolletat, opplever enkelte kandidater å ikke møte et menneske før de er ansatt. Hele prosessen foregår digitalt. Selv om det sannsynligvis er mennesker fra HM Revenue & Customs involvert i de viktigste beslutningene, møter ikke kandidatene disse menneskene før de eventuelt blir ansatt.
Andre områder AI-agenter brukes er innen kundeservice og markedsføring. Mens en vanlig chatbot drevet av kunstig intelligens kan svare på spørsmål, kan en AI-agent gjøre oppgaver, avhengig av kundens problem er. Hos DNB håndterer AI-agenter 20 prosent av hevendelsene på kundesenteret, og 85% av oppgaven løses uten at et menneske blir involvert. AI-agenten kan blant annet sperre kort, sjekke forbruk og øke kredittgrenser.
AkerBP bruker AI-agenter til å finne rotårsaken når det oppstår feil i systemene deres. Den kunstige intelligensen kartlegger feil og sammenhenger automatisk, og analyserer seg frem til hva som sannsynligvis er kilden til problemene. Innføringen av AI-agenter har gitt en reduksjon på 70 prosent i tiden det tar å gjøre disse analysene.
Hos Eika Forsikring håndterer AI-agenter nå 70 prosent av forsiktingskravene de mottar hvert år. Agentene leser epost, vurderer og lagrer dokumenter, finner nødvendig dokumentasjon og tar en avgjørelse i saker som følger retningslinjene AI-agenten har fått. Det frigjør menneskene i selskapet til å bruke mer tid på de kompliserte sakene.
Hva kan AI-agenter gjøre for deg?
Alle digitale oppgaver som du eller dine medarbeidere bruker tid på, men som ikke er avhengig av menneskelig inngripen, er oppgaver AI-agenter kan utføre. Du finner ofte disse oppgavene i utkanten av bedriftens kjerneoppgaver.
Repeterende oppgaver, rutineoppgaver, kartlegging og research, datainnsamling, analyse og enkel saksbehandling er blant oppgavene som egner seg for AI-agenter.
Ofte handler innføringen av AI-agenter om å frigjøre tid som menneskene i organisasjonen kan bruke på de viktigste oppgavene, ikke å erstatte mennesker med maskiner. Andre ganger kan AI-agenter utføre oppgaver som ville ha vært farlig eller upraktisk for mennesker å utføre.
Hvordan kan du ta i bruk AI-agenter i din egen virksomhet?
Å ta i bruk AI-agenter trenger ikke å være dyrt eller komplisert. Mange leverandører av programvare og apper har allerede begynt å utvikle agenter som kunder kan ta i bruk som de er. En rekke plattformer har også lagt til rette for at bedrifter kan bruke ferdige «byggeklosser» for å lage sine egne agenter. Da kan du får en skreddersydd agent som snakker med dine egne systemer, uten at det koster en formue.
Den viktigste kompetansen du trenger for å ta i bruk AI-agenter i egen virksomhet, er kunnskap om dine egne prosesser. Hvilke aktiviteter bruker menneskelige ressurser til å løse oppgaver som ikke krever menneskelig inngripen?
Den tekniske kompetansen som kreves for å ta i bruk AI-agenter finner du enten hos leverandørene av systemene eller hos konsulenter, eller i din egen virksomhet hvis du har egne IT-ressurser.
Det viktigste suksesskriteriet er at du har fokus på prosessene, ikke teknologien. Målet med å ta i bruk en AI-agent er å jobbe smartere, ikke å kjøpe en AI-løsning.
Forsidebilde: Generert av Gemini 2.5 Flash Image