Hva er AI-agenter?

Agenter er teknologien «alle» snakker om, og tech-gigantene konkurrerer om å lansere de beste AI-agentene. Men hva er egentlig en AI-agent? Hva er forskjellen på en agent og andre former for kunstig intelligens?

En AI-agent er kunstig intelligens som selv bestemmer hvordan den skal løse en oppgave. I stedet for å beskrive hvordan oppgaven skal løses, beskriver du resultatet du ønsker, så finner AI-agenten selv ut hvordan den skal løse oppgaven. I mange tilfeller kan AI-agenter også utføre interaktive handlinger. Det vil si at de kan «se» skjermen din, og bruker mus og tastatur som om det var mennesker som utførte oppgavene.

Generert av Gemini 2.5 Flash Image

Ofte vises AI-agenter frem gjennom demoer, hvor den kjøper produkter for deg i en nettbutikk eller reserverer bord på en restaurant. Dette ser imponerende ut i en demo, men det er sannsynligvis helt andre områder AI-agenter vil være nyttige fremover. Jeg vil i hvert fall ikke sende ChatGPT alene på shopping med kredittkortet mitt.

Hvor brukes AI-agenter?

Et område hvor AI-agenter allerede brukes, er i ansettelsesprosesser. Gir du agenten en beskrivelse av stillingen du vil fylle og lenke til bedriftens LinkedIn-profil, kan den kunstige intelligensen lage forslag til kriterier du bør se etter hos kandidatene, skrive en stillingsutlysning og lete gjennom millioner av LinkedIn-profiler etter kandidater som kan passe stillingen. Det eneste du trenger å gjøre, er å godkjenne eller korrigere forslagene underveis.

Agenten kan også lese alle søknadene som kommer inn, vurdere dem opp mot kriteriene og gi deg en liste over anbefalte kandidater. Deretter kan AI-agenten gjennomføre første intervju med kandidatene og foreslå hvem du bør ansette. Alt dette skjer uten at du løfter en finger.

I HM Revenue & Customs, Storbritannias tolletat, opplever enkelte kandidater å ikke møte et menneske før de er ansatt. Hele prosessen foregår digitalt. Selv om det sannsynligvis er mennesker fra HM Revenue & Customs involvert i de viktigste beslutningene, møter ikke kandidatene disse menneskene før de eventuelt blir ansatt.

Andre områder AI-agenter brukes er innen kundeservice og markedsføring. Mens en vanlig chatbot drevet av kunstig intelligens kan svare på spørsmål, kan en AI-agent gjøre oppgaver, avhengig av kundens problem er. Hos DNB håndterer AI-agenter 20 prosent av hevendelsene på kundesenteret, og 85% av oppgaven løses uten at et menneske blir involvert. AI-agenten kan blant annet sperre kort, sjekke forbruk og øke kredittgrenser.

AkerBP bruker AI-agenter til å finne rotårsaken når det oppstår feil i systemene deres. Den kunstige intelligensen kartlegger feil og sammenhenger automatisk, og analyserer seg frem til hva som sannsynligvis er kilden til problemene. Innføringen av AI-agenter har gitt en reduksjon på 70 prosent i tiden det tar å gjøre disse analysene.

Hos Eika Forsikring håndterer AI-agenter nå 70 prosent av forsiktingskravene de mottar hvert år. Agentene leser epost, vurderer og lagrer dokumenter, finner nødvendig dokumentasjon og tar en avgjørelse i saker som følger retningslinjene AI-agenten har fått. Det frigjør menneskene i selskapet til å bruke mer tid på de kompliserte sakene.

Hva kan AI-agenter gjøre for deg?

Alle digitale oppgaver som du eller dine medarbeidere bruker tid på, men som ikke er avhengig av menneskelig inngripen, er oppgaver AI-agenter kan utføre. Du finner ofte disse oppgavene i utkanten av bedriftens kjerneoppgaver.

Repeterende oppgaver, rutineoppgaver, kartlegging og research, datainnsamling, analyse og enkel saksbehandling er blant oppgavene som egner seg for AI-agenter.

Ofte handler innføringen av AI-agenter om å frigjøre tid som menneskene i organisasjonen kan bruke på de viktigste oppgavene, ikke å erstatte mennesker med maskiner. Andre ganger kan AI-agenter utføre oppgaver som ville ha vært farlig eller upraktisk for mennesker å utføre.

Hvordan kan du ta i bruk AI-agenter i din egen virksomhet?

Å ta i bruk AI-agenter trenger ikke å være dyrt eller komplisert. Mange leverandører av programvare og apper har allerede begynt å utvikle agenter som kunder kan ta i bruk som de er. En rekke plattformer har også lagt til rette for at bedrifter kan bruke ferdige «byggeklosser» for å lage sine egne agenter. Da kan du får en skreddersydd agent som snakker med dine egne systemer, uten at det koster en formue.

Den viktigste kompetansen du trenger for å ta i bruk AI-agenter i egen virksomhet, er kunnskap om dine egne prosesser. Hvilke aktiviteter bruker menneskelige ressurser til å løse oppgaver som ikke krever menneskelig inngripen?

Den tekniske kompetansen som kreves for å ta i bruk AI-agenter finner du enten hos leverandørene av systemene eller hos konsulenter, eller i din egen virksomhet hvis du har egne IT-ressurser.

Det viktigste suksesskriteriet er at du har fokus på prosessene, ikke teknologien. Målet med å ta i bruk en AI-agent er å jobbe smartere, ikke å kjøpe en AI-løsning.

Forsidebilde: Generert av Gemini 2.5 Flash Image


You may also like...

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.