Nyheter om sosiale medier uke 37
OpenAI lanserte nok en ny AI-modell som flytter grensene for hva kunstig intelligens kan få til, Meta, Snap og TikTok tar felles grep mot skadelig innhold og Bluesky lanserte en etterlengtet funksjon. Det var nyhetene fra sosiale medier i uke 37.
Fortsetter etter videoen.
OpenAI lanserte GPT-4o1. Den nye modellen er spesielt god til å løse komplekse utfordringer, som matematikk og koding. Det som skiller GPT-4o1 fra 4o er at den nye modellen selv deler opp oppgaven i deloppgaver, tester ulike måter å løse hver deloppgave på og korrigerer seg selv. Det gjør den i stand til å løse oppgaver som tidligere modeller var sjanseløse på.
GPT-4o1 mangler imidlertid en del av funksjonaliteten i forgjengeren, så en del oppgaver vil fortsatt være bedre å løse med GPT-4o. Den nye modellen er allerede tilgjengelig for betalende brukere.
Nå kan du dele video på Bluesky. Det meldte plattformen torsdag. Videoene kan være inntil 60 sekunder lange, og du kan dele kun én video per post.
Bluesky meldte søndag kveld at de nå har passert 10 millioner brukere. Det representerer en økning på 400 prosent, fra 2 til 10 millioner på ti måneder.
Meta, Snap og TikTok tar felles grep mot selvmord og selvskading. De tre selskapene har gått sammen om prosjektet Thrive, som skal hindre spredning av innhold som fremmer selvmord og selvskading.
Thrive bruker den samme teknologien som allerede er i bruk for å hindre spredning av overgrepsmateriale. Hvis en post identifiseres som uønsket innhold, blir det registrer et «digitalt fingeravtrykk» som er unikt for posten. Hvis det samme innholdet blir forsøkt delt på en av de andre plattformene, vil det digitale fingeravtrykket bli gjenkjent, så posten kan stoppes før den blir publisert.
I pressemeldingen om prosjektet skrev Meta at de i perioden april til juni i år stoppet mer enn 12 millioner poster med innhold som fremmet selvmord og selvskading.