Nyheter om sosiale medier uke 21
En forførende kvinnestemme skaper problemer for OpenAI, EU har vedtatt regulering av kunstig intelligens, TikTok lanserer en ny feed og slår ned på valgpåvirkning, BlueSky lanserer nye funksjoner, Metas Ray-Ban briller kan poste direkte til Instagram og Bing-problemer forplantet seg til CoPilot og ChatGPT. Det var noen av nyhetene i uke 21.
Fortsetter etter videoen.
OpenAI har fjernet ChatGPT-stemmen som minnet om Scarlett Johansson. En uke etter den imponerende presentasjonen av den nye versjonen av ChatGPT, hvor chatboten snakket som et menneske, måtte OpenAI fjerne den forførende kvinnestemmen som ble brukt i demoen. Allerede rett etter presentasjonen ble det kommentert hvor lik stemmen var Scarlett Johanssons karakter i filmen «Her», og nå viser det seg at det ikke var tilfeldig.
OpenAI spurte Scarlett Johansson om å få bruke hennes stemme i ChatGPT, men skuespilleren svarte nei. Da skal selskapet ha brukt en annen skuespiller med en liknende stemme i stedet. Johansson satte da advokater på saken, og like etter kom meldingen fra OpenAI om at den forførende kvinnestemmen er fjernet midlertidig.
Nå kan du sende direktemeldinger med Bluesky. Twitter-klonen har tidligere sagt at DM stod på listen over planlagte funksjoner, og i en post på plattformen onsdag ble den formelt lansert.
Standardinnstillingen er at bare de du følger kan sende deg DM, men det er mulig å endre innstillingene, så alle kan sende deg DM.
Trump Media & Technology Group tapte 328 millioner dollar i første kvartal. Selskapet som eier Truth Social hadde en omsetning på bare på 770 500 dollar. Selskapet sier mesteparten av underskuddet skyldes engangskostnader knyttet til børsnoteringen.
Europarådet har vedtatt AI Act. EUs regulering av kunstig intelligens vil dermed tre i kraft i løpet av en måneds tid. AI Act kategoriserer AI-løsninger etter hvor stor risiko de medfører, og har streng regulering av de med høyest risiko, og lite regulering av de med liten eller ingen risiko.
Ulike bestemmelser i AI Act vil begynne å gjelde fra 6 til 24 måneder fremover.
Metas Ray-Ban-briller kan nå poste direkte til Instagram. Det var en av flere nye funksjoner som ble lansert onsdag. Sier du “Hey Meta, post a photo to Instagram”, vil brillene ta et bilde og poste det på din Instagram Story.
TikTok ruller nå ut STEM-feeden i Norge. Feeden, med innhold som fokuserer på naturvitenskap, teknologi, ingeniørvitenskap og matematikk, er populær i USA, og i disse dager blir den tilgjengelig for norske brukere også. Common Sense Networks og Poynters Institute vil bidra til å skape og moderere innholdet i STEM-feeden.
STEM-feeden rulles gradvis ut i disse dager. Brukere under 18 år vil får den aktivert automatisk. Er du over 18 år, må du selv aktivere den under Instillinger -> Innholdspreferanser -> STEM feed.
TikTok planlegger å si opp et stort antall ansatte. Ifølge The Information skal avdelingen som jobber med blant annet brukerstøtte og kommunikasjon med brukere legges ned, og en betydelig andel av de ca. 1 000 ansatte vil miste jobben.
Bing var nede, og tok med seg CoPilot, DuckDuckGo og ChatGPT Websøk. Torsdag var det i en periode umulig for mange europeiske brukere å søke med Bing. Problemene førte også til at søkemotoren DuckDuckGo, Microsoft Copilot og ChatGPTs websøk ikke virket. Etter omtrent fem timer begynte tjenestene å komme tilbake igjen.
TikTok lanserte tiltak mot valgpåvirkning. 2024 er et år med mange viktige valg, blant annet i EU og USA. Nå strammer TikTok inn reglene for å stoppe valgpåvirkning fra blant annet kinesiske og russiske myndigheter. Plattformen merker allerede poster fra statsstyrte medier, som russiske RT og kinesiske People’s Daily. Fremover vil slike kontoer ikke heller få promotere innholdet sitt på TikTok, og postene deres vil ikke vises i brukeres feed utenfor deres respektive hjemland.
TikTok har også begynt å publisere en rapport, som dokumenterer hvilke tiltak de gjør mot påvirkningsoperasjoner. Ifølge rapporten har TikTok i årets fire første måneder avdekket 15 påvirkningsoperasjoner og slettet 3 001 kontoer.
xAI hentet over 60 milliarder kroner i frisk kapital. Elon Musks AI-selskap verdsettes til 250 milliarder kroner i emisjonen. Selskapet har laget chatboten Grok, som er trent på Twitter-data, og er tilgjengelig for Premium-abonnenter på plattformen X.