Seks tips for sosiale medier i 2019

Et nytt år ligger foran oss, og med det følger nye muligheter i sosiale medier. Til tross for at mediene forsøker å skape et negativt inntrykk av sosiale medier, så er fortsatt sosiale medier den beste kanalen for å nå ut til mennesker med budskapet ditt. Brukerne rømmer ikke fra Facebook, Twitter eller Snapchat, og nyhetsstrømmen domineres ikke av reklame, nettroll og russiske roboter.

Bruker du det riktig, kan sosiale medier gi deg mer igjen for mindre penger enn noen annen kommunikasjonskanal også i 2019.

Her er seks tips som kan hjelpe deg på vei:

1. Velg kanal med omhu

Velg kanal ut fra hvem du ønsker å nå og hva du ønsker å oppnå. Glem medienes påstander om hva som er ‘in’ eller ikke. Alle de største plattformene lever i beste velgående, og har brukerbasene mer eller mindre intakt. Finner du målgruppen din på Pinterest og oppnår målene dine der, så bør du velge Pinterest som din kanal.

Velg bare den/de kanalen(e) som virkelig passer virksomhetene din. Hver kanal krever at du bruker tid på den, og aller helst tilpasser innholdet, så det er ressurskrevende å vedlikeholde mange kanaler.

Facebook er fortsatt den plattformen hvor du når flest mennesker, og hvor du har mest fleksibilitet når det gjelder innhold. Facebook er også en av plattformene som konverterer best. På Facebook finner du alle typer mennesker. Hvis ikke noen av de andre plattformene peker seg ut som et førstevalg for deg, så bør du sannsynligvis prioritere Facebook.

Noru Diamonds bruker Instagram til å inspirere potensielle kunder.

Instagram er en glimrende plattform hvis du har et visuelt innhold. Instagram er bildeplattformen fremfor noen, og er populær både blant unge og litt eldre brukere. Har du et visuelt budskap, så kan dette være plattformen for deg. Ulempen med Instagram er at det fortsatt er tungvint å konvertere engasjement på Instagram til salg/trafikk. Det har kommet noen funksjoner som gjør det litt enklere, men her er Instagram fortsatt langt bak Facebook (som eier Instagram).

Snapchat er fortsatt mest populær blant de unge. Utfordringen med Snapchat er at det er veldig krevende både å lage innhold og å nå ut til brukere. Mulighetene for konvertering er også begrenset. Snapchat er derfor best egnet for de som kan legge betydelig ressurser i kanalen.

Stories er en funksjon du finner både på Facebook, Instagram og Snapchat. Stories er enkelt å bruke enten du foretrekker spontan historiefortelling eller planlegger mer gjennomtenkte historier. Utfordringen er at stories forsvinner etter 24 timer, og at det kan være litt krevende å konvertere. Stories kan være et fint supplement til andre aktiviteter i de tre kanalene.

YouTube har for mange unge erstattet TVen. Bruken av YouTube øker jevnt blant unge mellom 18 og 39. Det samme gjør andelen som bruker YouTube daglig. Har du videoinnhold som er mer enn korte snutter, så er YouTube plattformen for deg. Det er enkelt å poste, og gode verktøy for å gjøre videoene mer tilgjengelige.

Twitter egner seg bedre for enkeltpersoner enn for virksomheter. Unntaket er hvis virksomheten driver en-til-mange-kommunikasjon jevnlig, slik politiet og pressen gjør. Live-twittring fra arrangementer fungerer også bra. For mange virksomheter kan det være mer nyttig å la representanter bruke Twitter som privatpersoner, enn å bruke en offisiell Twitter-konto. Brukerne av Twitter dekker et bredt spekter av mennesker, men majoriteten er unge voksne.

Pinterest er et glimrende alternativ for noen utvalgte bransjer, og for de de som har kvinner som sin målgruppe. Mat, mote, interiør og reise er noen av bransjene som er populære på Pinterest. Det er en visuell plattform, og har veldig gode funksjoner for å konvertere engasjement til salg. 70% av brukerne på Pinterest er kvinner, de fleste i aldersgruppen 18-39 år.

LinkedIn er en plattform som er godt egnet til å dele faglig innhold. Det er enkelt å poste ulike typer innhold på LinkedIn, og gode verktøy for å konvertere engasjement på plattformen til salg/trafikk. LinkedIn er mest populær blant godt voksne menn. Den store ulempen med LinkedIn er at brukerne sjeldent er på plattformen. Over halvparten av brukerne i Norge er på LinkedIn månedlig eller sjeldnere.

2. Godt innhold er viktigst

Åsa Landhandleri forteller historier som engasjerer de som følger siden.

Uansett hvilken plattform du velger, så er innholdet det viktigste. Innhold som skaper verdi for målgruppen fungerer ofte bra. Innhold som bærer preg av å skape verdi kun for avsenderen (reklame) fungerer ofte dårligere.

Det er viktigere at innholdet er genuint enn at det er teknisk perfekt. At målgruppen tror på budskapet ditt er en forutsetning for å lykkes i sosiale medier.

Innhold i sosiale medier bør fortelle historier. Det kan være korte historier, lange historier eller historier som fortelles i flere etapper. Skal du åpne butikk eller arrangere en konferanse, så fortell om prosessen underveis. Veien er målet når du bygger en relasjon til målgruppen din i sosiale medier.

Det er helt greit å prøve og feile i sosiale medier. (Innenfor rimelighetens grenser. Sunn fornuft gjelder i sosiale medier også.) Det er ofte det innholdet du tror minst på som går best. Poster du noe som går dårlig i dag, så post noe nytt i morgen.

Spør deg selv: «Hva ville jeg like å se i min egen nyhetsstrøm». Det fungerer ofte bra som rettesnor for hva målgruppen din liker.

3. Følg med på organisk rekkevidde

Godt innhold når mange brukere uten at du betaler for promotering. Blant norske Facebook-sider når hver post i gjennomsnitt ca. 40% av antallet brukere som følger siden, uten at man betaler for promotering. Innholdet ditt er viktigere for den organiske rekkevidden enn hvor mange følgere du har.

Den organiske rekkevidden er satt sammen av to deler: Non-viral og viral rekkevidde.

Non-viral rekkevidde er de som ser posten din fordi de følger deg. På Facebook, Instagram, Twitter og andre kanaler som er styrt av algoritmer, vil non-viral rekkevidde være en god parameter for å måle hvordan målgruppen din oppfatter innholdet ditt. Stor non-viral rekkevidde = bra innhold, liten non-viral rekkevidde = dårlig innhold. Den gjennomsnittlige non-virale rekkevidden på norske Facebook-poster var ca 25% ved utgangen av 2018.

Viral rekkevidde er de som ser posten din fordi andre har engasjert seg i den. Det er gjennom viral rekkevidde du treffer nye brukere. Viral rekkevidde er best når innholdet samtidig skaper verdi for målgruppen din. Ikke la deg friste til å dele innhold som ikke er relevant for virksomheten din, bare for å skape viral rekkevidde.

Aktivt engasjement (deling og kommentarer) er bedre enn passivt engasjement (likes). Det er viktigere hvem som engasjerer seg, enn hvor mange. En enkelt kommentar eller deling fra en bruker med stort nettverk kan gi større viral rekkevidde enn mange likes fra personer med et lite nettverk.

Gjennomsnittlig viral rekkevidde på norske Facebook-poster var i underkant av 15% ved utgangen av 2018.

4. Stimuler dialog med brukerne

Engasjement er viktig i sosiale medier, men alt engasjement betyr ikke like mye. Aktivt engasjement (kommentarer og delinger) har større betydning enn passivt engasjement (likes). Facebook har varslet at de vil prioritere poster som skaper dialog mellom brukere.

Ikke la deg friste til å skape uekte engasjement ved å lokke brukere til å kommentere («…tagg en venn som…»). Dette virker mot sin hensikt, og vil gi deg mindre rekkevidde.

Ekte engasjement skaper du ved å dele innhold som målgruppen din selv ønsker å si noe om eller dele med sine venner. Det kan være fordi du ber om innspill, eller fordi historien din er engasjerende i seg selv. Erfaringen viser at poster brukerne oppfatter som genuine skaper mer aktivt engasjement.

Forsøk å svare på seriøse kommentarer. Det kan være krevende til tider, men viser brukerne at du tar engasjementet deres på alvor.

Her kan du lese mer om hvordan du håndterer kommentarer i sosiale medier.

5. Promoter det beste innholdet

Kolonial.no promoterer poster på Instagram som inspirerer deg til å lage mat.

Selv om virksomhetens grunnlag i sosiale medier bør bygges på kvalitetsinnhold og organisk rekkevidde, så vil du ofte får mye igjen for å promotere noe av innholdet. Annonsering/promotering i sosiale medier er kostnadseffektivt, og gir ofte gode resultater. Effekten er imidlertid avhengig av at du utnytter de unike egenskapene i sosiale medier når du promoterer.

Promoter det beste innholdet ditt. La det dårlige innholdet være. Mange promoterer poster som har dårlig organisk rekkevidde eller alle poster. Dette er en dårlig strategi. Poster med dårlig rekkevidde er ofte poster som målgruppen din ikke setter pris på. Promoterer du disse, så betaler du for å tvinge dårlig innhold på brukerne.

Dårlig innhold blir ikke bra av at du betaler for det!

I stedet så bør du promotere de postene som går best organisk, og som skaper mest aktivt engasjement. Bruker du poster med lenke for å drive trafikk til en nettside, så bør du også se på klikkraten når du velger poster du skal promotere.

Her kan du lese mer om klikkrate på Facebook-poster.

6. Sosiale medier er maraton, ikke sprint

Det tar tid å bygge opp en solid grunnmur i sosiale medier. Enkeltposter kan gå bra eller dårlig, men relasjonen til målgruppen bygger du opp over tid. Derfor er kontinuitet bedre enn «skippertak». Har du flere god poster, så fordel dem over litt tid hvis du kan.

Ikke se deg blind på enkeltposter, men mål utviklingen din over tid. Det er veldig mange faktorer som kan påvirke om effekten av hvert enkelt innlegg blir bra eller dårlig. Om utviklingen går riktig vei ser du ved å måle gjennomsnittstall over en periode.

Ha et strålende 2019.

Photo by Chris Gilbert on Unsplash

You may also like...

1 Response

  1. 13. januar 2019

    […] 6 tips for sosiale medier i 2019, i følge Ståle Lindblad. […]

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.