Fine bilder av fine produkter

Sammen blir sølvmaurene sterkere

Sammen blir sølvmaurene sterkere

Facebook, Instagram og Pinterest renner over av fine bilder av fine produkter. Det hjelper ikke hvor dyre og fine bilder du tar av dine fantastiske produkter, det er hundrevis av andre som har like fine bilder av sine (nesten) like fine produkter.

Skal du synes i sosiale medier, så må du skille deg ut.

Dine produkter er sikkert unike. De har helt sikkert egenskaper som ingen andre har. Kommer det frem på de fine bildene? Forteller de den unike historien til potensielle kunder?

Etter å ha holdt flere foredrag for en bransjeforening, så følger jeg en del smykkedesignere. De aller fleste av dem lager veldig fine smykker. Alle ønsker å selge smykkene sine, så de legger ut fine bilder av dem i sosiale medier. Noen leier inn profesjonelle fotografer til å ta enda finere bilder som de kan legge ut i sosiale medier. De fleste av dem selger ikke så mange smykker gjennom sosiale medier.

Fine bilder av fine produkter er som butikkenes utstillingsvinduer: Det er veldig mange av dem, og det er alltid et enda finere litt lenger ned i gaten. Skal du fange brukerens oppmerksomhet og konvertere henne til kunde, så må du ha noe annet enn fine bilder av fine produkter.

Alle smykkedesignerne jeg har snakket med har sin egen historie. En historie om materialene de bruker, om motivene de designer eller hvorfor de valgte å bli smykkedesignere. Det er disse historiene som gjør produktene unike.

Da jeg spurte Vanja Steinbru i Kvist og Kvae hvorfor hun lager tresmykker med sølvpynt, så fortalte hun at materialene i smykkene representerer «skattene» hun samlet som liten, og at sølvmaurene hun pynter med symboliserer at selv om vi er små alene, så er vi sterke sammen. Da fikk de fine tresmykkene med sølvpynt en helt annen mening. En ny dimensjon. Mange lager tresmykker med sølvpynt, men bare Vanja lager sølvmaurene som blir sterkere jo flere de er.

Trines svar på Facebooks like-blokkering

Trines svar på Facebooks like-blokkering

Den smykkedesigneren som kanskje har hatt størst suksess med å fortelle historiene om produktene sine er Trine Wilhelmine Rønnevig i Lillesand. Da hun var litt for ivrig med Like-knappen og ble nektet å like noe mer av Facebook, så laget hun et «Facebook Like»-smykke, fortalte historien på Facebook og solgte Like-smykker i bøtter og spann.

Mange har fine bilder av fine produkter, men bare du har historien din. Bruk sosiale medier til å fortelle den historien. Da har du noe som ingen andre kan konkurrere med, uansett hvor fine bilder de tar av de fine produktene sine.

 

You may also like...

Skriv en kommentar