Gode konkurranser på Facebook

social_media01

Det er mye fokus på reglene for konkurranser på Facebook. Det bør det egentlig ikke være. Bedrifter bør fokusere på å lage gode konkurranser på Facebook. Gode konkurranser har en god brukeropplevelse, og det er nettopp det som er hensikten med Facebooks regler – å ivareta en god brukeropplevelse. Hvis du fokuserer på å lage en god konkurranse, så er sjansen stor for at den også følger reglene.

Hva er en god konkurranse?

En god konkurranse er en konkurranse som skaper verdi både for deltakeren og for virksomheten som arrangerer den. Deltakeren skal føle at det er givende å delta, og virksomheten skal ha oppnådd noe gjennom konkurransen. Og, like viktig i sosiale medier, den skal ikke irritere andre brukere.

Følgende tre tips kan hjelpe deg i gang når du skal planlegge konkurransen:

Begin with the end in mind

Det kan ikke sies for ofte: Start med å definere hva du vil oppnå med konkurransen. Hva er målet?

Målet skal ikke være «flere likes». Målet skal direkte eller indirekte bygge opp under virksomhetens ordinære hovedmål, og ingen virksomheter eksisterer for å få likes. Vil du ha ordentlige resultater må du sette ordentlige mål!

Målet kan derimot være å nå flere brukere i målgruppen. Det målet skiller seg fra «flere likes» ved at det er viktigere HVEM du når enn HVOR MANGE.

Sørg for at konkurransen og premien er relatert til virksomheten din

Ikke gi bort en bil med mindre du driver en bilbutikk. Du vil nå mennesker som er interessert i virksomheten din. Da må du ha en konkurranse og premier som er relatert til virksomheten din.

En av grunnene til at mange Facebooksider i dag bare når ut til en liten andel av sine følgere, er at de har gitt bort iPads og konsertbilletter i konkurranser på Facebook tidligere. Resultatet er at mange av de som liker siden egentlig ikke liker virksomheten bak siden. De ville bare vinne en iPad. Slike følgere er ikke bare verdiløse, de bidrar til å gjøre det vanskeligere for deg å nå de som faktisk er i målgruppen din.

Ikke behandle brukerne dine som idioter

«Klikk liker hvis du…» er like ille som å sende spam. Hvis konkurransen bare går ut på å klikke Liker på posten, så sier du egentlig at du tror brukeren er dum. Det er ikke en konkurranse, det er å kjøpe likes.

Ta deg tid til å utfordre brukerne. Be om deres synspunkt, innspill eller gode idéer. Krev at de viser engasjement for å være med i konkurransen. Da får du følgere som vil være verdifulle senere. De vil respondere på innholdet ditt, og med stor sannsynlighet bli kunder eller gode ambassadører fremover.

Regler

Følger du tipsene ovenfor, så er sjansen stor for at konkurransen din er innenfor reglene. Men for ordens skyld:

  • Du har ikke lov til å kreve at brukerne deler posten, tagger andre brukere eller på andre måter bruker venners tidslinje for å delta.
  • Du skal spesifisere at konkurransen ikke er arrangert av, i samarbeid med eller med støtte fra Facebook.

Her er ordlyden i Facebooks retningslinjer for sider:

Promotions

  • If you use Facebook to communicate or administer a promotion (ex: a contest or sweepstakes), you are responsible for the lawful operation of that promotion, including:
    • The official rules;
    • Offer terms and eligibility requirements (ex: age and residency restrictions); and
    • Compliance with applicable rules and regulations governing the promotion and all prizes offered (ex: registration and obtaining necessary regulatory approvals)
  • Promotions on Facebook must include the following:
    • A complete release of Facebook by each entrant or participant.
    • Acknowledgement that the promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook.
  • Promotions may be administered on Pages or within apps on Facebook. Personal Timelines and friend connections must not be used to administer promotions (ex: “share on your Timeline to enter” or “share on your friend’s Timeline to get additional entries”, and «tag your friends in this post to enter» are not permitted).
  • We will not assist you in the administration of your promotion, and you agree that if you use our service to administer your promotion, you do so at your own risk.

Du finner Facebooks retningslinjer her

 

You may also like...

1 Response

  1. 13. oktober 2015

    […] det spesifisert hvordan man kan drive konkurranse på Facebook. Ståle Lindblad i Areca har også blogget noen kloke tanker ang det å arrangere konkurranser på Facebook, som er vel verdt å titte […]

Skriv en kommentar