Seks tips når du bruker ChatGPT til å finne julegaver

Med ChatGPTs nye funksjon «Shopping research» kommer mange til å satse på KI-hjelp når de skal handle julegaver i år. Det kan fungere bra, men da må du bruke funksjonen riktig. Her er seks tips som gir bedre resultater når du finner julegaver med ChatGPT.

Fortsetter etter videoen.

Shopping research, som ble lansert denne uken, gjør ChatGPT til din personlige julegaveassistent. Skriv hva du ser etter, så leter ChatGPT gjennom tusenvis av nettsider for deg i jakten på de beste julegavene. Den sjekker blant annet omtaler, funksjonalitet og tester, og rangerer de ulike alternativene basert på kriteriene du han angitt.

Det er imidlertid noen svakheter du bør være oppmerksom på, som du kan unngå hvis du følger tipsene nedenfor.

Shopping research er tilgjengelig for alle, også de som bruker ChatGPT gratis. For å få hjelp til å finne julegaver klikker du på det lille krysset i dialogboksen og velger «Shopping research» som verktøy. Beskriv hva du vil at ChatGPT skal se etter, og sett i gang. Du vil få noen kontrollspørsmål med én gang, som hjelper ChatGPT å avgrense søket. Svar på spørsmålene, så begynner Shopping research å lete.

Den bruker noen minutter, så du kan gjøre andre ting mens den holder på. Det er fullt mulig å starte en ny samtale om andre ting med ChatGPT mens Shopping research jobber.

Når ChatGPT er ferdig, får du en oversikt over de beste produktene, fordeler og ulemper ved hvert produkt og en eller flere anbefalinger om hva du bør velge. Har du bedt ChatGPT om å sjekke en spesifikk produkttype, får du også en tabell som sammenligner egenskapene ved de ulike alternativene.

Nederst finner du også en lenke med «View produkcts», hvor du kan se alle de ulike produktene ChatGPT har vurdert. Klikker du på et produkt, tar den deg til nettbutikken hvor du kan kjøpe produktet. Du finner også en kildeliste, hvor du kan se hvilke kilder ChatGPT har brukt for å fine informasjon om produktene.

Her er noen tips for å få mer ut av ChatGPT Shopping research:

Bruk Shopping research til å få idéer

I stedet for å be ChatGPT om å finne et spesifikt produkt, kan du bruke den til å få gode idéer. Beskriv personen du skal kjøpe gave til, hva vedkommende liker, hva slags livssituasjon hen er i og budsjettet ditt, så får du forslag til julegaver du kanskje ikke hadde tenkt på.

Når du bruker ChatGPT til å finne idéer, er listen over alle produktene den har vurdert spesielt nyttig. Selv om den perfekte gaven ikke finnes blant de ChatGPT foreslår, kan det hende du finner den blant de flere titalls produktene du finner under «View products».

Vær så detaljert som mulig

Jo flere detaljer du gir ChatGPT, desto bedre blir resultatet den gir deg. Dette gjelder uansett om du ber ChatGPT om å se etter et spesifikt produkt, eller gaveidéer til en person.

Ber du ChatGPT om å se etter en støvsuger, er det vesentlig hva slags bolig personen bor i, hva slags gulv og møbler vedkommende har, og det bor barn eller husdyr i huset, om det er spesielle egenskaper ved støvsugeren som er viktige og så videre.

Tilsvarende vil du få bedre gaveidéer hvis du forteller ChatGPT mest mulig om personen. Alder, livssituasjon, interesser, preferanser og gjerne hva slags person vedkommende er, kan hjelpe chatboten å komme opp med forslag som treffer best mulig.

Be ChatGPT sjekke brukervurderinger

ChatGPT sjekker som regel nettbutikker og artikler når den leter etter produkter til deg. Disse kildene er ikke alltid nøytrale. Nettbutikker har som regel positive omtaler av produktene de selger, og en del artikler med anbefalinger og sammenligninger er publisert av leverandørene selv. Det kan hende at ChatGPT sjekker brukervurderinger hvis de dukker opp når den søker, men ofte gjør den det ikke.

Hvis du ber spesifikt om at Shopping research skal se etter brukervurderinger, vil den gjøre det. Da blir også disse vurderingene tatt hensyn til når ChatGPT anbefaler et eller flere produkter.

Grav dypere

Rapporten du får av ChatGPT Shopping research er akkurat som alle andre samtaler du har med chatboten. Det betyr at du kan fortsette samtalen om resultatet. Be ChatGPT om å justere kriteriene, gi den andre forutsetninger eller be om flere detaljer om produktene den har anbefalt. Du kan også be den forklare hvorfor noen egenskaper er viktige, eller hva et uttrykk betyr.

ChatGPT husker hva dere har snakket om innenfor en samtale, så du kan spørre og grave så mye du vil. Ingen spørsmål er dumme når du snakker med ChatGPT.

Sjekk kildene

Du finner både kilder og en komplett produktoversikt nederst

ChatGPT plukker ut biter av informasjon fra hver kilde den bruker. Den kan også finne på ting (hallusinere). Derfor bør du sjekke kildene før du bestemmer deg for å kjøpe noe ChatGPT anbefaler. Det kan gi deg verdifull informasjon som hjelper deg å ta bedre valg.

ChatGPT oppgir en del kilder i teksten den genererer, og du finner en komplett liste over kilder under selve rapporten. Klikk på «Kilder», så får du opp en lang liste med lenker fra nettsidene den har sjekket.

Kjør det samme søket flere ganger

Gir du ChatGPT de samme oppgaven to ganger, får du ofte to ulike svar. Det gjelder også når du bruker Shopping research. Grunnen er at ChatGPT er laget for å være kreativ. Når den tolker teksten på sidene den sjekker på nytt, vil det gi et litt annerledes resultat. Det samme skjer når den skal generere teksten i rapporten du får.

Stiller du det samme spørsmålet på nytt i den samme samtalen, vil ChatGPT «huske» den tidligere samtalen, og dermed kunne gjenbruke resultatet fra tidligere. Hvis du stiller det samme spørsmålet på nytt i en ny samtale, vil den imidlertid starte med blanke ark, og gi deg et helt nytt svar.

Dette kan du bruke for å kvalitetssikre resultatet du får. Gi ChatGPT den samme oppgaven to eller tre ganger i ulike samtaler, og sammenlign resultatene. Da vil du få litt ulike perspektiver hver gang. Hvis anbefalingene er de samme, er det sannsynligvis et riktig valg. Hvis anbefalingene varierer, har du et bredere grunnlag når du skal ta en beslutning.


You may also like...

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.