Kakepynt og visjoner

Det ble meldt om «store endringer» på årets utgave av Facebooks utviklerkonferanse f8. Det viste seg i praksis å være stort sett kakepynt og visjoner. Kakepynten blir synlig for alle i form av et nytt design som rulles ut i disse dager. Visjonen «Fremtiden er privat» er en manifestasjon av en utvikling som allerede har pågått en stund. Den representerer også at Facebook har gitt opp idéen Mark Zuckerberg startet opp Facebook med: At brukerne vil ønske mest mulig åpenhet.

Både kakepynten og visjonen bygger på at Facebook tror brukerne ønsker å kommunisere mer i mindre grupper og én til én, fremfor i kanaler som er åpne for alle.

Kakepynten

Kakepynten består av et nytt design, som allerede er på vei ut til brukerne. FB5, som det nye designet kalles, innebærer både en visuell endring av Facebook og en endring av innholdet som vil legge mer vekt på grupper og historier.

Nytt design

Den karakteristiske blåfargen forsvinner fra Facebook

Det mest iøynefallende med Facebooks nye design er at den karakteristiske blåfargen forsvinner. Heretter vil Facebook være hvitt. Det nye designet virker enklere og renere enn det forrige.

Med det nye designet kommer også muligheten for å bruke «natt-modus», en mørk utgave av Facebook som gir mindre belastning på øynene.

I tillegg til at toppen blir hvit, så gjør Facebook noen endringer på knappene. All tekst erstattes av ikoner, noen funksjoner er tatt bort og noen nye er lagt til. Create-knappen, ikonet for venneforespørsler og hjelp-ikonet er borte, og erstattes av ikoner for videotjenesten Watch, Markedsplass og grupper.

Menyen i venstre kant får et enklere design, men ser ellers ut til å ha samme funksjonalitet som før.

Nyhetsstrømmen blir seende ut omtrent som den gjør på mobil i dag, med stories fra venner øverst, et lite felt for å legge til en post og så nyhetsstrømmen på en lys grå bakgrunn.

Over vennelisten på høyreside ser det ut til å komme en boks med anbefalte grupper.

Klikker du på Varsler-ikonet, så får du opp en ny side med alle varslene på venstre side, og visning av det enkelte varselet til høyre. (Fortsetter under videoen…)

Her kan du se de ulike fanene i det nye Facebook-designet

Grupper i sentrum

Facebook har tro på at brukerne vil dele mer i grupper og direktemeldinger fremover, og mindre i den åpne nyhetsstrømmen. Derfor så er grupper sentralt i Facebooks strategi. Grupper får en mye tydeligere plass, både i nyhetsstrømmen og i selve designet. I tillegg til den vanlige visningen av poster fra grupper du er med i, så vil du se forslag til nye grupper og mulighet for søk i grupper dukke opp mye oftere.

Den nye gruppefanen i Facebook og det nye gruppeverktøyet.

Den nye siden for grupper, som du kommer til når du klikker på gruppe-ikonet gir deg en rekke muligheter til å finne grupper som er aktuelle for deg. Du får opp en rekke ulike forslag, og du kan søke. I tillegg så har Facebook laget et nytt «gruppeverktøy» som skal hjelpe deg å finne gruppene som passer for deg.

  • På fanen «Dine grupper» finner du gruppene du allerede er med i og en nyhetsstrøm med poster fra disse.
  • På fanen «Oppdag» finner du forslagene til nye grupper og det nye gruppeverktøyet.
  • Vil du starte en ny gruppe, så gjør du det under fanen «Lag gruppe».

Du vil finne grupper i andre deler av Facebook også. Ser du video med Watch-tjenesten, så vil Facebook foreslå grupper som er relevante for videoene du ser på. Tilsvarende vil du på Markedsplass får opp forslag til grupper som er relevante for produktene du ser på.

Tilsvarende så dukker grupper opp som et alternativ når du lager poster selv.

Visjonen

«Fremtiden er privat» var temaet for Mark Zuckerbergs presentasjon. Denne visjonen markerer at både han og selskapet nå har tatt innover seg at personvern og informasjonssikkerhet er viktig for brukerne. Mens Facebook tidligere mente at brukerne ville ønske mest mulig åpenhet, så har selskapet nå en strategi som bygger på det motsatte: Brukerne ønsker å kommunisere i private rom og forventer at innholdet deres ikke deles med uvedkommende.

Satsingen på grupper i det nye designet er en del av denne visjonen. En annen viktig del er videreutviklingen av Messenger.

Messenger

Messenger har 1,3 milliarder aktive brukere i måneden, og er med det Facebooks nest viktigste produkt etter kjerneproduktet. I tillegg til at brukerne kommuniserer direkte med hverandre, så blir Messenger en stadig viktigere kanal for kommunikasjon mellom virksomheter og deres kunder. Hver måned sendes det 20 milliarder meldinger mellom brukere og virksomheter på Messenger.

Det lanseres fortløpende ny funksjonalitet på Messenger. Nå tester Facebook ut en funksjon med automatisk avtalebooking gjennom Messenger.

Facebook har skrevet om all koden i Messenger, og gjort applikasjonen mye mindre. Det skal resultere i en mye raskere brukeropplevelse, og gjøre det lettere for partnere å bygge funksjonalitet oppå Messenger.

En funksjon Facebook har store forventninger til er muligheten til å se video sammen med venner via Messenger. Da får man opp et videovindu øverst i en gruppesamtale, slik at alle kan kommentere på videoen mens den avspilles.

Snart kan du se video med venner i Messenger

En annen stor oppdatering er muligheten for ende-til-ende-kryptering av samtaler i Messenger og Instagram-chat. Det vil si at kun avsender og mottaker kan se innholdet i samtalen. Selv ikke Facebooks servere ser hva du skriver. Dette er en tjeneste som allerede er tilgjengelig i WhatsApp.

Kryptering er et vanskelig tema, siden det kan misbrukes av kriminelle og andre med onde hensikter. Facebook planlegger derfor å utvikle denne strategien i samarbeid med myndighetene. Det er derfor grunn til å tro at dette er funksjonalitet som ligger et stykke frem i tid.

En annen utvikling som er et langsiktig prosjekt er muligheten for å ha samtaler på tvers av ulike meldingsapplikasjoner. Da vil en Messenger-bruker kunne ha en direktesamtale med en WhatsApp-bruker, eller en bruker av en helt annen applikasjon.

Andre nyheter

Selskapet Facebook er mye mer enn selve Facebook-appen og Messenger, noe presentasjonene på f8 bar preg av. Det var hundrevis av store og små nyheter fra de ulike avdelingene. Noen av dem er godt kjent i Norge, andre har vi knapt nok hørt om.

Instagram

Selv om det ikke kom noen revolusjonerende nye funksjoner fra Instagram på årets konferanse, så viser de nyhetene som ble presentert hvilken vei utviklingen går:

Et nytt design på Instagram-kameraet gir muligheten for å lage Insta-poster uten å starte med et bilde eller en video. Har du et budskap som ikke er visuelt, så kan du lage posten med tekst, etiketter og bakgrunner i stedet.

Instagram kommer med et nytt kamera og «Create mode»

Det er fra før av kjent at Instagram tester ut å skjule antall likes på hver post for å flytte fokus fra likes til selve innholdet. I testen de gjennomfører nå kan den som har lagt ut innlegget fortsatt se antallet likes, men andre brukere ser det ikke. Det er fortsatt mulig å se hvilke vennes som har likt posten.

Donation-stickers gir deg mulighet til å samle donasjoner til veldedige formål på Insta-postene dine. Velg stickeren med «Donation», så får du opp en liste med formål du kan støtte. Når vennene dine ser posten, kan de klikke på stickeren og gi en gave til formålet.

Shopping direkte i appen er et viktig marked for Instagram. Denne funksjonen er ikke tilgjengelig i Norge foreløpig, men i USA utvides den til også å kunne brukes av idrettsutøvere, kunstnere og andre kreatører.

Facebook Dating

Facebooks date-app er foreløpig bare tilgjengelig i en håndfull land. Nå utvides listen med 14 nye land, alle i Asia og Sør-Amerika. En ny funksjon fikk imidlertid oppmerksomhet på f8: Secret Crush.

Secret Crush lar deg velge inntil 9 venner som du kunne tenke deg å ha et forhold til. De får ikke vite at de står på listen din, bare at de står på listen til en av sine venner. Hvis de setter deg opp på sin liste så vil dere matche, og kunne fortsette dialogen.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.