Hvilken effekt hadde Facebook-siden din i 2018?

2018 ligger bak oss, og på vei inn i det nye året er det på tide å summere opp hva du fikk ut av året som gikk. Hvor effektiv var Facebook-siden din? Hvor mange mennesker så innholdet ditt? Hvor mange klikket på lenkene dine? Hvor populære var videoene dine? Svaret får du i årsanalysen du nå kan kjøre på SoMeStatus.com.

Årsanalysen gir deg en oversikt over noen av de viktigste tallene fra året som gikk, og de er presentert så du kan følge utviklingen gjennom året. Nytt av året er mer informasjon om poster med lenker, og en detaljert analyse av kommentarene du fikk på postene dine.

Analysen er gratis. Har du lisens på SoMeStatus Plus så får du en enda mer detaljert analyse.

Når du starter analysen, så tar det noen sekunder før det skjer noe. Vær tålmodig, det er bare systemet som henter litt informasjon fra Facebook. Hvor lang tid analysen av postene tar er avhengig av hvor mange poster du har delt. Når alle postene er analysert, tar det ca. 1 minutt å sammenstille dataene og lage tabeller og grafer.

Innholdet du finner i årsanalysen er:

Rekkevidde

Uansett hva målet ditt med Facebook er, så er utgangspunktet hvor mange som ser innholdet ditt. Rekkevidden er avhengig av hvor bra innholdet er. Godt innhold når mange mennesker uten at du trenger å betale for det. I årsanalysen får du ikke bare vite hvor mange som ser innholdet dit, du får også vite hvorfor de ser det.

Non-viral rekkevidde er de som ser postene dine fordi de følger siden din eller går inn på siden. Dette er en god indikator på kvaliteten på innholdet dit. Godt innhold gir god non-viral rekkevidde. I årsanalysen vises non-viral rekkevidde i prosent av det antallet mennesker som liker siden din.

Viral rekkevidde er de som ser innholdet fordi venner har engasjert seg i det. Viral rekkevidde er din viktigste kilde til å nå nye mennesker. I årsanalysen vises viral rekkevidde i prosent av det antallet mennesker som liker siden din.

Postrekkevidde er det totale antallet mennesker som ser posten din uten at du betaler for det. I årsanalysen viser postrekkevidden et gjennomsnitt av alle postene i perioden. Promoterte poster er ikke med i beregningen av postrekkevidde.

Posttyper

Under posttyper ser du hvilke posttyper du har delt i løpet av året, og hvor bra rekkevidde hver posttype har.

I posttype-tabellen kan du også sammenligne dine egne tall med andre sider i bransjen og snittet i Norge.

De beste postene

De to tabellene viser postene med best rekkevidde i løpet av året og postene med best non-viral rekkevidde.

Engasjement

Engasjementet på postene påvirker både den non-virale og den virale rekkevidden. Det er spesielt kommentarer og delinger som har en positiv innvirkning (det Facebook kaller «aktivt engasjement»).

Det er ingen direkte sammenheng mellom mengden engasjement og rekkevidde. På Facebook er det viktigere hvem som engasjerer seg og hvordan, enn hvor mange. En kommentar fra riktig person kan gi større rekkevidde, enn mange likes fra andre.

Øverst finner du gjennomsnittlig antall likes, kommentarer og delinger pr. post på siden din gjennom året.

Tabellen under (kun SoMeStatus Plus) viser engasjementet pr. 1000 visninger for de ulike posttypene. I denne tabellen kan du sammenligne dine tall med andre sider i samme bransje og i Norge totalt.

Poster med lenker

Mange bruker Facebook primært til å drive trafikk til nettsider. Da er det viktig å følge med på hvor effektive poster med lenker er. Hvor mange klikker på hver enkelt post, og hvor effektive er de ulike posttypene? Selv om linkposter som regel har høyest klikkrate, så kan stor rekkevidde gjøre at bilde- eller videoposter med lenke er mer effektive.

Øverst finner du en oversikt over hvor mange poster med lenker du har delt i 2018 og hvor mange klikk du har fått totalt. I tillegg ser du hvor mange klikk hver post genererer i gjennomsnitt, og den gjennomsnittlige klikkraten på dine poster med lenker.

Har du SoMeStatus Plus, så får du i tillegg en graf som viser hvordan klikkraten totalt og for hver posttype utvikler seg gjennom året. Du får også to tabeller med de postene som genererte flest klikk i 2018 og de postene som hadde høyest klikkrate.

Videoposter

Har du SoMeStatus Plus så har årsanalysen en egen seksjon for videoposter. Den viser gjennomsnittlig lengde på videoene dine i 2018 og hvor mange visninger hver video har hatt i gjennomsnitt. I tillegg ser du hvor stor andel av de som har sett videoene dine som så videoen ferdig og med lyd. Andelen som ser videoene ferdig er en god indikator på om målgruppen din liker videoene dine eller ikke.

Videoseksjonen har også en graf som viser utviklingen av fullførte avspillinger og avspillinger med lyd gjennom året.

Kommentarer

I løpet av 2018 gjorde Facebook endringer som gjør kommentarer enda viktigere. I årsanalysen er det derfor en egen analyse av kommentarene på postene dine. Klikk på den blå knappen nederst for å starte analysen av kommentarene dine.

Analysen av kommentarer er en krevende analyse. Hvis du har fått mange kommentarer på postene dine, vil denne analysen derfor kunne ta noen minutter. Resultatene oppdateres underveis. (Analysen hopper over poster med over 500 kommentarer for å unngå at det tar alt for lang tid.)

Kommentar-analysen består av seks ulike felter:

Antall

Det første feltet gir deg en del informasjon om antallet kommentarer, hvor mange som har kommentert, forholdet mellom hovedkommentarer og svar, hvem som kommenterer mest og hvor mange kommentarer siden din har skrevet.

Ordsky

Ordskyen viser de 25 mest brukte ordene i kommentarene på postene dine.

Andelen poster med kommentarer

Det første diagrammet viser hvor stor andel av postene dine som har fått kommentarer.

Svar fra siden

Det andre diagrammet viser hvor stor andel av hovedkommentarene som er besvart av siden din. Diagrammet teller bare andelen du har svart på med en egen kommentar, ikke kommentarer du bare har likt.
Det er en god regel å besvare alle seriøse kommentarer.

Her kan du lese mer om å håndtere kommentarer på Facebook.

Dialogdybde

Det tredje diagrammen viser hvor mange svar hver kommentar har fått. Facebook belønner poster som skaper dialog mellom brukere, så dialogdybden er viktig for å få bedre rekkevidde.

Når kommer kommentarene?

Det siste diagrammet viser når brukerne kommenterer på postene dine. Poster som får kommentarer tidlig, får ofte større rekkevidde. Poster som fortsetter å få kommentarer over lang tid vil være synlige i nyhetsstrømmen lenger.

Facebook-effekt siderapport

Vil du ha en enda mer grundig analyse av Facebook-siden din, så kan du bestille Facebook-effekt siderapport. Rapporten er på 35-40 sider, og gir masse detaljert informasjon om effekten av postene på siden din i 2018. I tillegg sammenligner den dine resultater med andre sider i samme bransje og snittet av alle sider i Norge.

Facebook siderapport koster 3.990,- (eks MVA). Du kan bestille den ved å sende en epost til sl@areca.no

Foto: Samuel Zeller og SoMeStatus.com

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.