Må jeg finne innholdet ditt, eller finner innholdet meg?

Noe av det beste med å bruke sosiale medier som markedsføringskanal er at du kan nå et stort antall mennesker i målgruppen din til en veldig lav kostnad. Er du dyktig (og heldig) går budskapet ditt viralt, og når tusenvis av mennesker helt gratis.

Nøkkelen til å oppnå dette er innholdet du deler. Innholdet ditt må finne meg!

Hvis jeg må finne innholdet ditt har du tapt. Da stiller du på lik linje med alle de andre. Da må du konkurrere om min oppmerksomhet med virksomheter som roper høyere enn deg.

I sosiale medier handler det om å skape verdi for brukeren. Innholdet du deler må være interessant, relevant og verdiskapende for de du ønsker å nå. Det er her de fleste bommer. De deler innhold som har verdi for dem selv, ikke for meg. De er opptatt av hvilket budskap de ønsker å kommunisere ut, ikke hva som skaper verdi for meg.

At innholdet ditt finner meg betyr ikke bare at jeg får det i nyhetsstrømmen min. De fleste postene i nyhetsstrømmen min scroller jeg forbi. Du må fange oppmerksomheten min. Det handler om den visuelle utformingen, det handler om ordene du bruker, men først og fremst så handler det om at du formidler et budskap som skaper verdi for meg.

At innholdet ditt finner meg betyr at det fanger oppmerksomheten min på en positiv måte. Hvis ikke jeg ser innholdet ditt, så når du kanskje andre med samme interesser som meg. Kanskje når du grupper jeg følger eller venner av mine venner. Uansett om de deler det med meg direkte eller indirekte, så vil innholdet ditt finne meg om det er godt nok.

Et eksempel på dette er Oliviers & co Rogaland, som har laget et ferdig forslag til 24 små produkter til julekalender for matinteresserte. Har du vært igjennom den omstendelige prosessen å kjøpe innhold til gavekalender tidligere, så er dette et tilbud som virkelig skaper verdi.

The Bølgen & Moi Hotel Utsikten overrasket et par som feiret bryllupsdag med sin utrolige #plingibollen dessert, som serveres utover hele bordet. Videoen er sett over 37.000 ganger, og gjør at Utsikten skiller seg ut fra alle de hundrevis av andre hotellene i landsdelen som har bra service, gode senger og fin utsikt.

Det er ikke så vanskelig å skape verdi for brukeren. Du må bare flytte fokus på den andre siden av bordet. Bytt ut «hva ønsker jeg å formidle?» med «hva ønsker målguppen min å høre?».

Da vil posten din skape verdi for brukeren. Da finner innholdet ditt meg.

Photo by 85Fifteen on Unsplash

 

You may also like...

2 Responses

Svar på slindbla Avbryt svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.