Flere klikker på Facebook

Den gjennomsnittlige klikkraten for norske Facebook-poster har økt fra 3,5% til 3,9% de siste tre månedene.

Linkposter på Facebook blir stadig mer effektive. De siste tre månedene har andelen som klikker på linker i Facebook-poster (klikkraten) økt fra 3,5% til 3,9%. Dette er gode nyheter for alle som bruker Facebook til å drive trafikk til nettbutikker, blogger, nettaviser og andre nettsider. Mer effektive poster gir mer trafikk.

Tallene i diagrammet over er et gjennomsnitt av alle bransjer. Ser man på de enkelte bransjene varierer utviklingen mer.

Mediebransjen øker

Mediebransjen er den bransjen som poster flest linkposter på Facebook. Sosiale medier har etterhvert blitt en av de viktigste kildene til trafikk, og dermed inntekter, for mediebedriftene. I snitt deler bransjen 43,7 poster pr. uke på Facebook. Mer effektive linkposter påvirker dermed inntektene direkte.

Mediebransjens gjennomsnittlige klikkrate har økt fra 4,6% tll 4,8% de siste tre månedene

Mediebransjen er blant de beste i klassen når det gjelder effektive linkposter på Facebook. Med det enorme antallet poster de deler, så påvirker mediebransjens utvikling den generelle utviklingen i Norge. Det er derfor ingen overraskelse at også mediebransjens linkposter har blitt mer effektive de siste tre månedene. Fra 4,6% har klikkraten økt til over 4,8% i perioden.

Kommunikasjonsbransjen har blitt flinkere

Markeds- og kommunikasjonsbyråene har tidligere ligget langt bak sine kunder når det gjelder å drive trafikk fra Facebook. Det har vært skuffende fra bransjen som lever av å hjelpe sine kunder med blant annet å lykkes i sosiale medier. De siste tre månedene har kommunikasjonsbransjens Facebook-poster imidlertid hatt en kraftig vekst i klikkraten.

Kommunikasjonsbransjens gjennomsnittlige klikkrate har økt fra 2,2% til over 3% de siste tre månedene

Fra beskjedne 2,2% for tre måneder siden, har kommunikasjonbransjens linkposter nå en gjennomsnittlig klikkrate på nesten 3,1%. Det er en mye større økning enn snittet av alle bransjer. Selv om kommunikasjonsbransjen fortsatt ligger noe under det generelle snittet, så er bransjen på riktig vei.

Bloggerne henger noe etter

Også kategorien med merkevarer innen WEB/blogg/sosiale medier henger noe etter gjennomsnittet i Norge når det gjelder klikkrate på Facebook. Dette er også en bransje som i stor grad bruker Facebook til å drive trafikk til egne kanaler, og som derfor bør ha stort fokus på klikkraten på postene de deler i sosiale medier.

Klikkraten for merkevarer innen WEB/blogg/sosiale medier gjorde et hopp i sommer, men har siden ligget jevnt mellom 3,5% og 3,7%

Klikkraten gjorde et hopp fra 3,3% til 3,6% i sommer, men har siden ligget jevnt mellom 3,5% og 3,7%. Totalt sett er det en brukbar utvikling i perioden. Ser man på perioden etter økningen i sommer og det faktum at det generelle snittet i Norge fortsetter å øke, så er det grunn til å ha et ekstra fokus på klikkraten fremover.

Nedgang for bank/finans

En av bransjene som bør være bekymret for utviklingen på Facebook er bank-/finansbransjen. Bransjen er blant de som bruker mest penger og ressurser på sosiale medier, men er samtidig blant de som får minst igjen for innsatsen. Én ting er at klikkraten på linkpostene fra bank-/finansbransjen er mye lavere enn snittet i Norge. Mer alvorlig er det at den fortsetter å synke.

Klikkraten i bank-/finansbransjen har gått ned fra 2,3% til 2,1% de siste tre månedene

Klikkraten i bank-/finansbransjen raste i sommer fra 2,3% til 1,9%. Det vil si at linkpostene som deles av bransjen bare er halvparten så effektive som en gjennomsnittlig norsk linkpost på Facebook. I siste halvdel av perioden har imidlertid klikkraten begynt å stige noe igjen, og er nå på 2,2%. Det er en bedring, men bransjen har fortsatt langt igjen til det nivået den burde være på.

Hvordan måles klikkraten?

Klikkraten er andelen som klikker på en linkpost av det totale antallet som ser posten. En klikkrate på 3% vil si at av 100 brukere som ser en post, så klikker 3 på linken.

Klikkraten kan beregnes manuelt eller måles med et verktøy. Facebook Innsikt oppgir både antallet brukere som har sett posten og antallet klikk på linker. Klikkraten kan da beregnes med formelen «Antall visninger» / «Antall klikk» * 100.

Verktøyet SoMeStatus.com* beregner automatisk klikkraten for alle linkposter på en Facebookside. Grafene i denne artikkelen er hentet fra SoMeStatus.com. Verktøyet er gratis å bruke.

Hva påvirker klikkraten på Facebook?

Brukerne ser først på bildet, så på teksten

Klikkraten avgjøres av innholdet i posten din. Hvis bildet og teksten i posten gir leseren lyst til å vite mer mer, så klikker hun oftere på linken. Derfor er det viktig å bruke et bra bilde og jobbe med teksten i linkposter. De beste postene er de som skaper verdi for brukeren.

Det første brukeren ser på i en Facebook-post er bildet. Et bra bilde øker klikkraten. (Tips om hvordan du tar bedre bilder får du i denne posten.) Det neste brukeren ser på etter bildet er teksten over bildet. Det er derfor verd å legge litt jobb i teksten. Den skal fortelle nok til at leseren får lyst til å vite mer.

Ikke la deg friste til å drive klikkfisking! Et bilde eller en tekst som forsøker å lure leseren til å klikke på en link til innhold hun egentlig ikke er interessert i gir en negativ opplevelse. Facebook straffer sider som driver klikkfisking ved å vise postene til færre mennesker. Du bør ha fokus på å tiltrekke lesere som er interessert i innholdet ditt.

Klikkrate er ikke alt!

Klikkraten er en av faktorene som påvirker hvor mye trafikk Facebook driver til nettsiden din, men det er flere faktorer som også er viktige. Rekkevidden på postene er like viktig som klikkraten. Både rekkevidden og klikkraten påvirkes av innholdet ditt og hvilken posttype du velger. I posten «Facebook som trafikkdriver til nettsider» kan du lese mer om sammenhengen mellom disse faktorene.

Illustrasjon: Ferdinand Stohr / SoMeStatus.com

*SoMeStatus.com er utviklet av forfatteren.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.