Er Facebook den nye Martin Ødegaard?

For en tid tilbake reagerte jeg på at en nettavis nevnte Martin Ødegaard i tittelen på flere artikler som ikke hadde noe med det unge fotballtalentet å gjøre. Redaktøren er en bekjent av meg, så jeg spurte han hva de holdt på med. «Vi får dobbelt så mange klikk på artikler om Martin Ødegaard, så vi nevner navnet hans så ofte vi kan» var svaret. Han var ikke den eneste redaktøren som tenkte slik. Mediene rant over av artikler om alt Martin Ødegaard tenkte, gjorde eller kunne tenkes å tenke. Ingen sak var for tynn hvis man kunne nevne Martin Ødegaard.

I dag kom jeg over saken «Stor Facebook-endring skal ta knekken på falske nyheter» i en nettavis. Tilsvarende tittel i ulike varianter dukket opp i flere nettaviser. Jeg holder meg relativt opptatt på Facebook, siden det er jobben min, så jeg syntes det var litt merkelig at jeg ikke hadde fått med meg en så viktig endring.

Saken viste seg å handle om at Facebook gjør tre justeringer i funksjonen «Trending», en funksjon som ikke er tilgjengelig i Norge. Trending er en liste over de postene som skaper størst engasjement på Facebook. Den store nyheten er med andre ord at Facebook gjør justeringer på en toppliste som vi ikke har her i Norge.

Ved siden av at tittelen er fullstendig villedende, så handler altså saken om noe som ikke er relevant for oss i Norge.

Etter all oppmerksomheten rundt Facebook i fjor, så virker det som at Facebook er den nye Martin Ødegaard i norske medier. Ingen sak er for tynn hvis man kan nevne Facebook.

#klikkmålet helliger middelet!

 

You may also like...

Skriv en kommentar