Content marketing for alle

content_marketing

Et av de heteste temaene innen markedsføring i disse dager er innholdsmarkedsføring, eller content marketing. Du har sikkert sett logoen til Rema 1000, Tine, Rikstoto og en rekke andre selskaper ved siden av artikler i VG, Dagbladet og de andre avisene.

Konseptet går ut på at annonsøren betaler for at en journalist skal skrive saker om temaer som annonsøren velger. Det som skiller innholdsmarkedsføring fra annen markedsføring er at poenget ikke er å skrive positive ting om annonsøren, men å skrive journalistisk baserte saker som annonsørens kunder er interessert i.

Innholdsmarkedsføring oppfattes stort sett positivt av leserne, og er populært blant annonsørene. Men innholdsmarkedsføring slik vi kjenner det fra VG og Dagbladet er dyrt. Å betale journalister for å gjøre research og skrive artikler koster en del penger, og i tillegg kommer kostnaden for å plassere den i avisen. Det er derfor du stort sett ser innholdsmarkedsføring fra de store aktørene med gigantiske markedsbudsjetter.

Det trenger ikke være slik. Alle kan drive innholdsmarkedsføring. Du også!

Du trenger ikke betale en journalist for å gjøre research og skrive tekster. Du og dine kollegaer sitter ganske sikkert på mye kunnskap som er veldig interessant for kundene dine. Denne kunnskapen kan være grunnlag for innholdet i innholdsmarkedsføringen.

Kanskje har du eller bedriften din en blogg? Da driver du kanskje allerede med innholdsmarkedsføring.

Er du usikker på hva slags innhold som egner seg som innholdsmarkedsføring? Denne bloggposten gir deg kanskje noen idéer.

Er du ikke glad i å skrive, så finnes det helt sikkert studenter eller freelancere som kan bidra for en rimelig pris.

Rema 1000 var blant de første som satset tungt på innholdsmarkedsføring i Norge

Rema 1000 var blant de første som satset tungt på innholdsmarkedsføring i Norge

Distribusjon av innholdet ditt får du gjennom sosiale medier. For bedrifter fungerer innholdsmarkedsføring bedre enn noe annet innhold i sosiale medier. Jeg har allerede nevnt blogg. Har du ikke en blogg, så har Facebook en rekke funksjoner som lar deg dele innholdsmarkedsføringen din gratis eller for en billig penge:

  • Facebook Notat fungerer omtrent som en blogg, men god plass til tekst og bilder. Dette er den enkleste måten å drive innholdsmarkedsføring på Facebook
  • Canvas Ads lar deg skape innholdsrike Facebook-annonser som også kan deles som vanlige poster
  • Produserer du mye innhold, så er kanskje Instant Articles aktuelt for deg. Der har du også mulighet for å få annonseinntekter
  • Sist, men ikke minst, så er video kanskje den mest effektive måten å drive innholdsmarkedsføring på Facebook. Video er et virkningsfullt medium, og på Facebook nyter videoer godt av ekstra god rekkevidde.

Gjennom Facebook kan du kjøpe distribusjon til en brøkdel av prisen i tradisjonelle medier. For noen hundrelapper kan innholdsmarkedsføringen din nå ut til tusenvis av potensielle kunder i de markedene du ønsker.

Send meg gjerne eksempler på hvordan du bruker innholdsmarkedsføring.

 

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.