Bruk riktig posttype

riktig_posttype

Du tenker kanskje ikke over det, men hvilken type post du deler på Facebook påvirker hvor mange som ser den.

Når du deler noe på Facebook så behandles innholdet ulikt, avhengig av hvilken type posten din kategoriseres som. Du kan selv påvirke typen, men velger du feil så når den ut til færre mennesker.

Det har lenge vært kjent at bilder fungerer ekstra godt på Facebook, og studier viser at bildet er det første en bruker legger merke til i en Facebook-post. Derfor er det fristende å poste mest mulig bilder og pakke inn alt innhold som bildeposter. Men det er en dårlig strategi.

Skal du dele en link, så bør den deles som en linkpost. Da når den ut til flere mennesker, siden Facebook «straffer» de som deler bildeposter med linker ved å vise posten til færre brukere. Linkposter på Facebook vises nå med store bilder, så det er ingen grunn til å dele dem som bildeposter. I linkposter fungerer både bildet, tittelen og beskrivelsen som link, så det er større mulighet for at brukeren klikker på linken.

Facebook bestemmer posttype ut fra innholdet og rekkefølgen du legger det inn. Starter du med å laste opp et bilde, så blir posten en bildepost. Starter du med å skrive tekst som inneholder en link, så lager Facebook en linkpost.

Når du lager en linkpost peker markøren på Status

Når du lager en linkpost peker markøren på Status

Du kan enkelt se hvilken posttype du lager. Linkposter vises med statusteksten øverst, så et bilde, tittelen på linken og beskrivelsen av linken. Når du lager en linkpost, så peker den lille trekanten på «Status». Under linkposten vises bildet/bildene Facebook fant på siden du linker til. Her kan du også laste opp egne bilder.

Når du lager en bildepost peker markøren på Bilde/Video

Når du lager en bildepost peker markøren på Bilde/Video

Lager du en bildepost, så vises bildet/bildene under statusteksten uten tittel og beskrivelse. Da vil trekanten peke på «Bilde/Video».

Du kan redigere både teksten og bildet/bildene som vises i en linkpost. For å redigere teksten så klikker du på den. Da åpnes redigeringsfeltet. Klikk utenfor feltet når du er ferdig med å redigere, så lagres den nye teksten. Har posten bare ett bilde, vises dette som et stort bilde over tittelen og beskrivelsen. Har du flere bilder, vises disse som en rekke med kvadratiske bilder. Alle bilder som vises er markert med et nummer på ikonet under posten. Klikk på ikonet for å fjerne et bilde. Klikk på rammen med et plusstegn for å laste opp et nytt bilde.

Det er viktig at du bruker bildekontrollene til å velge bilder. Hvis du i steden forsøker å dra inn et bilde fra filsystemet vil posttypen endres til bildepost.

Velg hvilke bilder som skal vises i en linkpost

Velg hvilke bilder som skal vises i en linkpost

Tilsvarende kan du endre hvilke bilder som vises i en bildepost.

Det er en fordel å variere mellom ulike posttyper. Noen brukere foretrekker bilder, andre foretrekker linker. Vil du nå alle, må du poste både linkposter og bildeposter.

You may also like...

2 Responses

  1. Monika Sveen sier:

    Tror du dette betyr at videoposter som inneholder lenker i teksten også vil bli nedprioritert av Facebook? Lenken man kan legge inn på videoer vises til slutt, noe som også fordrer at brukere ser hele filmen for at call to action-knappen vises.

  1. 16. februar 2016

    […] Om du bruker riktig posttype. Poster med linker bør deles som linkposter. Hvis du bruker feil posttype, så vises posten til færre. […]

Svar på Monika SveenAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.