Hvis jeg var kunden min

Hva er godt innhold? Hva kan jeg dele som er interessant for andre på Facebook? Ingen er vel interessert i det jeg har å si?

Det høres så enkelt ut på seminarer, men når du sitter der med den tomme Facebooksiden foran deg så er «godt innhold» en ganske stor utfordring. Det skal være «historiefortelling», og det skal være interessant, relevant og verdiskapende.

Du er ikke alene. Alle som jobber med sosiale medier har opplevd det samme. De eksemplene du hører om på seminar er unntakene, de som «treffer planken». For hver suksesshistorie er det tusen historier som er helt ordinære.

Ikke mist motet! Det er alltid noen som er interessert i det du har å si. Det er alltid noen som er fascinert av det samme som deg.

Alle verdensmestere har vært nybegynnere en gang.

Hvis jeg var kunden min

Mitt favorittspørsmål er: «Hvilket innhold ville jeg like å se hvis jeg var kunden min?»

Tar du utgangspunkt i hva du selv ville ønske å se i nyhetsstrømmen, så bommer du sjelden. Du er jo ute etter å nå ut til brukere som har noen av de samme interessene som deg. Da er sjansen stor for at de deler noen av dine preferanser.

Du kan også ta utgangspunkt i hva kundene spør om. Enten du jobber i en butikk eller sitter på et kontor, så er det sannsynligvis en del spørsmål eller kommentarer som dukker opp igjen og igjen. De er et bra grunnlag for innhold i sosiale medier. Hva er forskjellen på 18ct og 24ct gull? Hvordan vasker man semsket skinn? Er det farlig å spise egg som har gått ut på dato? Hva er godt innhold i sosiale medier?

Hva er det som fascinerer deg ved det du driver med? Fortell om de temaene du brenner for innen faget ditt. Det er helt sikkert andre som brenner for det samme, eller som kan lære av det du forteller.

Den som intet våger, intet vinner

Ikke vær redd for å feile! Lær av feilen og forsøk noe nytt. Det er den beste måten å lære på. Bruker du sunn fornuft, så vil en feil være glemt før du rekker å si «kake».

Den som aldri feiler forsøker ikke nok!

Bygg sten på sten

Den sikreste måten å lykkes i sosiale medier er å bygge sten på sten. De som «treffer planken» er unntakene.

Ikke let etter den perfekte posten. Del innhold du selv vil se i nyhetsstrømmen jevnt og trutt, så vil du sakte men sikkert bygge opp et publikum. Gjør du det, så vil du kanskje finne den perfekte posten.

Den dukker gjerne opp når du minst venter det.

 

You may also like...

4 Responses

  1. Christina sier:

    Takk – det trengte jeg å høre! 😀

  1. 27. mai 2016

    […] Lindblad som blogger om verdiskaping i sosiale medier, har skrevet et veldig interessant innlegg. Overskriften er «Hvis jeg var kunden min» og handler […]

  2. 23. juni 2016

    […] Er du usikker på hva slags innhold som egner seg som innholdsmarkedsføring? Denne bloggposten gir deg kanskje noen idéer. […]

Skriv en kommentar