Digital suksess i 2015

Jeg vil starte med å ønske alle et riktig godt nytt år!

Det er bare noen få timer igjen av 2014, så det er på tide å flytte fokus til 2015. Året som har gått har vært begivenhetsrikt, men foran oss ligger 365 blanke, ubrukte dager. Her er noen tips om hvordan du skal få mest mulig ut av det nye året, sett med digitale øyne:

Nye kanaler krever nye konsepter

Et godt eksempel på verdiskapende markedsføring: I stedenfor å skrive "Tilbud på elgkjøtt", så deler butikken Rå Smak et middagsforslag.

Et godt eksempel på verdiskapende markedsføring: I steden for å skrive «Tilbud på elgkjøtt», så deler butikken Rå Smak et middagsforslag.

 

Vi så det allerede i fjor, og i 2015 vil det bli enda tydeligere: Markedsføring er ikke hva det en gang var. Google og Facebook har revolusjonert måten vi annonserer på. Tidligere kostet en annonse tusenvis av kroner, og effekten var vanskelig å måle. Nå bestemmer vi prisen selv, og kan måle eksakt hva vi får igjen. Denne utviklingen vil fortsette, etterhvert som mediene og andre aktører endrer sine konsepter for å møte konkurransen.

Sosiale medier har også gitt oss helt nye måter å markedsføre oss på. Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest og blogg er blant plattformene som gir bedrifter mulighet for å dele kunnskap, ha dialog og nå ut til kunder og potensielle kunder som tidligere ikke var mulig.

Men nye kanaler krever nye konsepter. Å bruke tradisjonelle markedsføringskonsepter i de nye kanalene er som å lage TV-reklame av en avisannonse – det er ganske bortkastet. For å få maksimal nytte av sosiale medier og andre digitale kanaler i 2015, er det viktig at du tenker nytt.

Skap verdi for kunden – i de nye kanalene har kunden mer makt. Derfor må du fokusere på å skape verdi for kunden. Da får hun tillit til deg, og lytter til det du sier.

Fortell historier – alt har en historie. Bedriften din, produktene dine, kundene dine. Ved å fortelle historier, skaper du relasjoner mellom bedriften/produktet og kunden. Produkter med en historie har en ekstra dimensjon, som ofte påvirker brukerens beslutning mer enn pris og andre egenskaper.

Gi brukeren mulighet til å ta en beslutning – engasjement i sosiale medier er bortkastet hvis brukeren ikke har mulighet til å bli kunde. Påtrengende «kjøp nå»-budskap er ut, men du må fortsatt gi brukeren mulighet til å bli kunde. Ha derfor alltid et beslutningspunkt, som gjør det enkelt for brukeren å kjøpe, ta kontakt eller finne mer informasjon hvis hun ønsker det. Det skal ikke være påtrengende, men lett tilgjengelig.

Mobil først

Mobiltelefonen dominerer i sosiale medier, og vil i enda større grad dominere de andre digitale kanalene i 2015. Ha derfor fokus på mobiltelefon og nettbrett når du planlegger markedsføring i 2015.

Å ha fokus på mobil og nettbrett betyr mer enn bare å tilpasse seg til mindre skjermer. Brukerne har et helt annet bruksmønster på mobil enn på PC/Mac. På mobilen har vi ofte bare sekunder eller minutter til rådighet av gangen, så det viktigste innholdet må være lett tilgjengelig.

2015 blir video-året

Denne videoen er sett over 22.000 ganger på Facebook, uten at det er brukt en krone på annonsering.

Denne videoen er sett over 22.000 ganger på Facebook, uten at det er brukt en krone på annonsering.

Tiden da levende bilder var forbeholdt de med budsjett for TV-reklame er forbi. I 2015 kan alle bruke video i markedsføringen. Har du ikke testet video ennå, så bør du begynne nå.

Videokvaliteten i både mobiltelefoner og billige kameraer er nå så god at alle kan filme med akseptabel kvalitet. Det finnes masse enkle redigeringsprogrammer både på internett og installert på PC/Mac, nettbrett og mobiltelefoner. Å nå ut til kunder og potensielle kunder med video er enklere og billigere enn noen gang. Gjennom YouTube, Vine, Facebook, Instagram og Twitter kan du nå ut til tusenvis av potensielle kunder, enten gratis eller for en billig penge.

Noen tips:

  • Fatt deg i korthet – en video i sosiale medier bør være på under ett minutt. Lag heller flere korte videoer enn én lang.
  • Lyd er viktigere enn bilde – har du god lyd på opptaket, så slipper du unna med mindre bra billedkvalitet (det må være akseptabel kvalitet på bildene, men brukerne er mer tolerante om lyden er god).
  • Det trenger ikke å se profesjonelt ut – så lenge opptaket har akseptabel kvalitet og innholdet er interessant, så aksepterer brukerne at videoen ser litt hjemmelaget ut.
  • Fokuser på innholdet – som alt annet innhold i digitale kanaler, så må videoen være interessant, relevant og skape verdi for brukeren.

Med ønsker om et fantastisk 2015!

You may also like...

3 Responses

  1. Ja, det blir et spennende år med digitale suksess historier i Norge som skal feires og markeres når vi går inn i 2016. Jeg har vært så heldig å få tilbringe 18 dager i Mountain View ved Silicon Valley denne julen. Det var ikke vanskelig å legge merke til at i dette IKTs ets «Mekka» er veldig mange kommet flere skritt foran oss. Google som nå diversifiserer virksomheten sin har mange dyktige medarbeidere, og jeg tror vi har mye å lære av hvordan det organiseres og ledes i denne store bedriften. Hva som motiverer disse medarbeiderne til stadige nyvinninger. Det er like interessant å se kreativiteten som springer ut av noen små virksomheter her i Norge.
    Og ikke minst; legg merke til hvilke krav administrenede dirketør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge stiller til ledergruppen sin i forhold til bruk av sosiale medier.

    Jeg tror 2015 blir et godt sosialt år!

    • slindbla sier:

      Jeg er helt enig med deg. 2015 blir et veldig spennende år. Jeg har nettopp lest boken «How Google works». Mye inspirasjon å hente der.
      Anita er et friskt pust i Innovasjon Norge. De har mange dyktige folk der fra før, men jeg tror hun kan tilføre noen nye tanker.

  1. 1. januar 2015

    […] også: Digital suksess i 2015, av Ståle […]

Skriv en kommentar