Twitter Analytics er endelig her!

Lurer du på hvor mange som ser twittermeldingene dine, eller hvor mange som klikker på linken til bloggposten du twitret om? Nå er tallene tilgjengelige!

Twitter Analytics har vært tilgjengelig for noen få utvalgte brukere en stund, men fra i dag av er statistikkverktøyet tilgjengelig for alle. Hvor mange som ser, deler, engasjerer seg og klikker på twittermeldingene dine er blant dataene du nå kan se i sanntid, både per tweet og totalt den siste måneden.

For den jevne privatbruker er tallene kanskje ikke så viktige, men for bedrifter og andre som bruker Twitter som et arbeidsverktøy er Analytics et nyttig og etterlengtet verktøy.

Du finner din egen Twitterstatistikk på http://analytics.twitter.com

Bloggposten fortsetter under bildet med alt du trenger å vite om Twitter Analytics:

twa01b

Twitter Analytics har tre moduler med informasjon – Tweets, Followers og Twitter Cards. Du velger mellom de tre i menyen øverst, ved siden av logoen.

Tweets

Sammendrag av handlinger de siste 28 dagene

Sammendrag av handlinger de siste 28 dagene

Tweets er den modulen som kommer opp når du går inn på Twitter Analytiks. Her vises alle dine tweets, og statistikken oppdateres i sanntid.

Øverst er en graf som viser det samlede antall visninger av dine tweets hver dag de siste 28 dager. Vær oppmerksom på at Twitter begynte å samle disse dataene nylig. For mine tweets begynner statistikken for 6 dager siden. Tidligere tweets vises, men ikke med statistikk over visninger.

Under grafen er listen med alle dine tweets. Den er delt i tre faner: «Tweets», «Tveets and replies» og «Promoted».

Tweets viser «vanlige» tweets du har delt med følgerne dine. Tweets and replies viser både «vanlige» tweets og tweets du skriver som svar til andre. Promoted viser eventuelle tweets du har betalt for å vise.

Til høyre for hver tweet er tre kolonner med tall:

  • Impressions er antall ganger en bruker har sett tweeten din
  • Engagements er antall ganger en bruker har utført en handling med tweeten din. Dette inkluderer klikk på tweeten (inkludert hashtags, brukernavn eller en link), retweet, svar, favorittmerking og følging.
  • Engagement rate er antall handlinger delt på antall visninger.
Klikk på en tweet for å se detaljer.

Klikk på en tweet for å se detaljer.

Hvis du klikker på en tweet i listen. så kommer det opp et vindu med detaljer om den enkelte tweeten. Øverst i vinduet er en graf med antall visninger pr. time de første 24 timene. Deretter følger en liste med detaljer om ulike handlinger brukere har utført, som for eksempel favorittmerking, retweets, svar, ulike typer klikk osv. (Pass på å klikke på et sted på tweeten som ikke er en aktiv link, ellers åpner du linken i steden.)

I høyre kolonne finner du sammendrag av ulike handlinger per dag for de siste 28 dagene.

Scroll nederst på siden for å laste inn statistikk for eldre tweets.

Followers

I modulen Followers får du informasjon om de som følger deg på Twitter.

Øverst finner du en graf med utviklikngen i antall følgere de siste to årene.

Under grafen finner du fire bolker med informasjon:

  • Hvilke interesser dine følgere har
  • Hvor dine følgere er fra
  • Kjønnsfordelingen på dine følgere
  • Hvilke andre brukere dine følgere også følger

Hold musen over den aktuelle informasjonen for å se antall følgere.

Artikkelen fortsetter under bildet…

Twitter Cards gir deg utvidet informasjon om brukernes handlinger.

Twitter Cards gir deg utvidet informasjon om brukernes handlinger.

Twitter Cards

Twitter Cards er maler du kan bruke for å vise utvidet medieinnhold, som bilder, video, produkter, applikasjoner osv,  på Twitter. Enkelte maler legger Twitter til automatisk, for eksempel når du deler en link til en blogg. Da henter Twitter bilde, tittel introtekst osv. fra bloggen, og viser dette under Tweeten. Andre Twitter Cards forutsetter at du legger inn noen linjer kode på websiden innholdet hentes fra.

Twitter Cards-modulen gir deg detaljert statistikk om hvordan tweets basert på ulike Twitter Cards leder til handlingene lenkeklikk, installasjon av applikasjoner og retweets.

Du velger en av de tre handlingene ved å klikke på fanen øverst. Twitter Analytics viser deg da:

  • Snapshot – viser deg sammenhengen mellom antall tweets, antall visninger og antall handlinger. Tallene vises både for dine tweets og andre brukeres tweets som er basert på dine Twitter Cards.
  • Change over time – viser en graf over utviklingen i antall tweets, visninger og handlinger gjennom de siste 28 dagene.
  • Card types – viser andelen handlinger for de ulike typene Twitter Cards. Grafen lar deg sammenligne dine tweets med gjennomsnittet for de ulike typene.
  • Device – viser hvilke enheter applikasjoner er installert på.
  • Links – viser hvilke linker som har fått flest klikk gjennom dine Twitter Cards. Klikk på «View Tweets» for å se de enkelte tweets som har ført til handlingene.
  • Influencers – viser hvilke brukere som skaper flest visninger og handlinger med dine Twitter Cards. Klikk på «View Tweets» for å se de enkelte tweets som har ført til handlingene.
  • Tweets – viser de enkelte tweets som skapte flest handlinger.
  • Sources – viser hvilke kilder som skapte flest handlinger.  Klikk på «View Tweets» for å se de enkelte tweets som har ført til handlingene.

Last ned

For de virkelige statistikknerdene så er det mulig å laste ned dataene til en fil som kan åpnes i Excel eller et annet tilsvarende verktøy. Det er to ulike muligheter for nedlasting:

Øverst til høyre på Tweets-modulen er det en knapp som heter «Export data». Klikker du på den, så lastes det ned en fil med alle tilgjengelige statistikkdata. Min fil går ca 10 måneder tilbake i tid.

Helt nederst på Twitter Cards-modulen finner du en annen knapp under tittelen «Export your data». Den laster ned en ZIP-fil med detaljerte Twitter Cards-data for de siste 28 dagene.

 

Finner du en feil eller savner noe? Send meg en epost på sl@areca.no eller en melding på Twitter: @slindbla 

 

You may also like...

2 Responses

  1. Må man gjøre noe spesielt for å få tilgang til Analytics? Jeg får bare data på followers, og får denne meldingen: «Impression and engagement metrics are available for Tweets posted after you sign up for Twitter Ads or Analytics. Tweet now to get started!» Mulig jeg er blind, men finner ikke noe sted å «sign up for analytics» (for norske brukere er det jo fremdeles ikke mulig å få ads)

    • slindbla sier:

      Det er mulig de bruker litt tid på å rulle ut den nye analysen for alle Christian. Jeg ser at mine data er tilgjengelig fra 6 dager tilbake. Det var ingen sign-up. Alt var bare der da jeg gikk inn i går kveld.

Skriv en kommentar