Facebook fjerner 20%-regelen for coverbilder

Facebook fjernet 1. juli den siste regelen for hva coverbildet (toppbildet) kan inneholde. Nå er det fritt frem for å være kreativ med bilder og tekst, så lenge budskapet ikke er villedende eller usant.

Regelen om at man maksimalt kunne ha 20% tekst på coverbildet har vært en hodepine for mange bedrifter, ikke minst fordi måten Facebook vurderte tekstinnholdet på førte til at bilder med langt mindre tekstinnhold likevel kunne bryte regelen.

Men nå står man altså fritt til å blande tekst og bilder, og det er ingen begrensning i hva teksten og bildene inneholder (utover Facebooks generelle regler om støtende og ulovlig innhold).

Les mer om kreativ bruk av coverbilder i denne bloggposten.

Vær oppmerksom på at grensen på 20% tekst fortsatt gjelder for promoterte innlegg.

Om coverbilder

Coverbildet (toppbildet) på en Facebookside er det første brukeren ser på siden. Det er derfor viktig at man utnytter det potensialet.

Formatet på coverbildet er 851 x 315 punkter.

Når en bruker liker siden, vil et utsnitt av coverbildet vises. Sjekk at utsnittet som vises av ditt coverbilde også er slik du ønsker.

Grefsenkollen Restaurant var uheldige med sitt coverbilde. Det idylliske vinterbilde på tidslinjen vises som et intetsigende bilde av himmel og flaggstang når noen liker siden.

Grefsenkollen Restaurant var uheldige med sitt coverbilde. Det idylliske vinterbildet av restauranten på tidslinjen vises som et intetsigende bilde av himmel og flaggstang når noen liker siden.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.