Kanalkaos

imagesDet slo meg når jeg leste en bloggpost av CecilieTS med en interessant diskusjon i kommentarfeltet: Jeg er ikke like flink til å kommentere bloggposter lenger. Blogg-kommentaren blir oftere erstattet av en kort kommentar på Twitter eller Facebook. Bidrar jeg da til å styrke eller svekke engasjementet og debatten? Er det latskap eller en naturlig utvikling? Hva foretrekker Cecilie og de som leser bloggen hennes? Hva ville jeg foretrukket på min egen blogg?

Jeg har et tilsvarende dilemma i det digitale dagliglivet: Bør jeg poste dette på Facebook, eller hører det hjemme på Twitter? Nå er det forresten lenge siden jeg delte noe på LinkedIn. Hører dette bildet hjemme på Facebook eller Instagram? (Jeg er ingen tilhenger av «parallellposting», og forsøker å gjøre det minst mulig.)

Jeg forsøker å være bevisst på hvilken kanal jeg velger, men har ingen fastlagt plan for hva som hører hjemme hvor. Jeg tar hensyn til både hva jeg deler og hvem jeg tror vil være interessert i det. Er det jobbrelatert? Er det personlig? Er det ment som en morsomhet? Er det mest interessant for mine nærmeste eller er det interessant for «folk flest»? Er det noe jeg vil spre til flest mulig? Bloggposter pøser jeg for eksempel ut i alle kanaler, for de vil jeg gjerne spre til flest mulig (Ja, det er en selvmotsigelse).

Morsomheter forsøker jeg å vurdere kvaliteten på. Er det noe jeg virkelig tror er morsomt, så deler jeg ofte på Facebook. Er jeg usikker så bruker jeg Twitter, for der forsvinner det i mengden uansett. Jeg bommer som regel med vurderingen av morsomheter. Det meste burde nok forblitt i hodet mitt…

Social-Toolbox-200I tillegg finnes det en rekke andre kanaler som både har en stor brukermasse og som har sine unike kvaliteter. Path, Pinterest og Google+ brukes av mange, Flickr og Picasa var to av de mest populære nettverkene for fotodeling tidligere. Snapchat er mest populært blant de unge i disse dager.

Bør man legge en plan for hva man deler i hvilke kanaler, eller er det greit å bruke magefølelsen? Bør man holde seg til de samme kanalene, eller bruke det som til enhver tid er «hot»?

For bedrifter er jeg tilhenger av å ha en plan i bunnen og å være relativt konsistent i kanalvalgene. Men jeg mener samtidig at bedriftene må være forberedt på å justere planene ofte.

Som privatperson bruker jeg magefølelsen. Der poster jeg i den kanalen som føles riktig der og da. Men jeg tar hensyn til at jeg som privatperson alltid representerer bedriften min.

Når det gjelder det spørsmålet jeg innledet med, så synes jeg det er veldig hyggelig når folk kommenterer direkte på bloggen. Selv om det kanskje ville være synlig for flere på Twitter eller Facebook, så føles det mer personlig og knyttet til det jeg skriver når noen kommenterer på direkte bloggen. Jeg tror jeg skal lage en bitteliten plan som sier at det jeg mener om bloggposter skal jeg kommentere direkte på bloggen.

Hva mener du?

You may also like...

12 Responses

  1. Syns kommentarer direkte på bloggen er hyggelig, men ser at det oftest blir kommentert hyppigst på FB og/eller Twitter!

  2. Line Kamhaug sier:

    Jeg er stor tilhenger av å kommentere direkte på bloggposter, da kommentarer og innspill det tema man har skrevet om da «bor» sammen med bloggen. Nå krever ofte det å skrive kommentarer litt mer så sånn sett er det kanskje vi med litt mer meninger eller sterke følelser for tema som faktisk svarer eller gir en tilbakemelding. Men å kommentere kjapt i andre medier er da et godt tilleggstilbud for tilbakemelding, samt at det bidrar til å synliggjøre blogginnlegget også. Så noen ganger et det faktisk begge deler som kan være å foretrekke noen ganger.

    Men definitivt et «ja» for å oppfodfe til å kommentere på selve bloggen.

    • slindbla sier:

      Så bra, for det er hyggelig å få kommentarer på bloggen. Jeg er enig i at det krever litt mer, men dermed oppfattes kanskje en kommentar som litt mer «helhjertet» enn en kort kommentar på FB eler Tw.

  3. Erik sier:

    Når jeg leser innlegget ditt begynner jeg å tenke. Burde vi som bedrift, Oslo Hundeskole, ha en konto både på Facebook, twitter, google+, instagram, snapshot, picasa, etc etc, i tillegg til nettsiden vår? Eller burde vi legge fokuset et eller to steder. I dag bruker vi nettside og facebook mye. VI har en ganske rolig twitter-, og google+ profil.

    Hvor skal vi legge ressursene? og hvor når vi flest i vår branse (som ofte består av personer som knapt kan slå av og på en PC)?

    Tanker og meninger diskuteres gjerne 🙂

    • slindbla sier:

      Godt spørsmål, Erik!
      Jeg mener innholdet må avgjøre. Har du innhold som passer i de ulike kanalene. Noen bransjer har mye visuelt innhold, og har stor nytte av tjenester som Instagram og Pinterest. Andre vil ha mindre nytte av å dele bilder, og bør sannsynligvis fokusere på en eller flere andre kanaler. (Oslo Hundeskole tror jeg absolutt bør bruke Instagram og oppfordre kursdeltakene til å dele bilder av sine «håpefulle», f.eks. med hashtagen #hundeskole.)

      Det er også et spørsmål om hvor mye innhold man produserer. Hvis man sliter med å dele en post i uken på Facebook, så har det ingen hensikt å etablere seg i flere kanaler.

      Og, ikke minst, så er det et spørsmål om hvor kundene/brukerne er. Det har liten hensikt å legge mye ressurser på f.eks. Twitter hvis din kundegruppe ikke er aktive der.

      Mitt råd: Vurder hvor du tror ditt innhold treffer dine brukere og prøv deg frem.

  4. Takk for bra blogg. Det er nok ein trend at fleire vel å kommentere på andre sosiale nettverk enn direkte på bloggen. Har merka meg det sjølv både priavt og i jobb. Når det gjeld publiseringskanalar gjer eg som du, brukar magefølelsen.

    • slindbla sier:

      Takk for hyggelig kommentar, Bjørn.
      Jeg synes det virker litt mer personlig med kommentar rett på bloggen, men det er litt enklere å «fyre av» et par setninger på FB eller Twitter.

  5. Det finnes vel tjenester (plug-ins) som kan fange opp kommentarer fra de ulike mediene også legge de inn som en kommentar på selve bloggen. Jeg syntes dette er en god løsning fordi man da kan følge med på de ulike diskusjonene, men det forsvinner jo hvis folk velger å bruke andre varianter av url’en eller ikke bruker det delingsverktøyet som er lagt opp på bloggen.

    • slindbla sier:

      Det var en interessant variant, Anders.
      Må innrømme at jeg ikke har tenkt så langt. Kanskje verd å vurdere…

Skriv en kommentar