Ledere på Twitter

Jeg fikk nylig spørsmål fra en kunde om i hvilken grad norske toppledere bruker Twitter og andre sosiale medier.

Den enkle løsningen er å henvise til Johan H. Andresen (@FerdOwner), Petter Stordalen (@petterstordalen) og Steinar Olsen (@SteinarJOlsen), som alle er kjent som aktive Twitter-brukere. Men hva med andre toppledere i norsk næringsliv?

Etter et par timers research hadde jeg kommet opp med en liste over norske toppledere på Twitter. Jeg har sett bort fra redaktører, kommunikasjonsfolk og politikere. De er stort sett der alle sammen. (Se listen nederst på siden.)

Hvordan bruker lederne Twitter ?

Det første som slo meg var at de i stor grad følger de samme menneskene. Jeg hadde forventet at det skulle være større variasjon mellom de enkelte lederne og de ulike bransjene. Men «alle» følger stort sett de samme kjendisene og profilerte Twitter-brukerne.

TVNorges Harald Strømme (@stromme) har jeg fulgt lenge på Twitter. I tillegg til å ha en fin balanse mellom å vare personlig og adm.dir. i TVNorge, så er han ikke redd for å ha egne meninger i diskusjoner.

En leder jeg begynte å følge etter å ha laget listen er Anne Gaathaug i Kagge Forlag (@AnneGaathaug). På samme måte som Strømme har hun en naturlig måte å bruke Twitter på, som er både personlig og faglig på en gang.

Reitan-brødrene har litt ulike profiler på Twitter. Magnus (@MagnusReitan) twittrer stort sett om Reitan Servicehandel, mens Ole Robert (@ole_robert) kombinerer Rema1000-twittring med en god porsjon personlige kommentarer. Men den viktigste grunnen til å følge Ole Robert Reitan er at han er tilgjengelig. Han svarer på spørsmål og gir toppledelsen i en av Norges største dagligvarekjeder et ansikt utad som ingen markedssjef eller PR-sjef kan erstatte. Men hvor er toppene i NorgesGruppen og Coop Norge ?

En leder jeg kommer til å følge med spenning er Kristin Skogen Lund i Telenor (@kristnsl). Som både sjef for Telenor Nordic og president i NHO er hun for tiden en av de mest betydningsfulle personene i norsk næringsliv. Selv om hun ikke er blant de mest personlige lederne på Twitter, så gir Twitter-feeden hennes inntrykk av at man følger lederen Kristin Skogen Lund, ikke sjefen i Telenor Nordic eller presidenten i NHO.

Et knippe mindre profilerte ledere jeg vil trekke frem er Petter Eiken i Skanska (@peiken), Baard Schumann i Selvaag Bolig (@BaardSchumann) og Christian V. Dreyer i Eie Eiendomsmegling (@cvdreyer), som alle tre gir representerer både seg selv og sine virksomheter på en god måte.

Blant ledere i offentlig sektor er Ida Børresen i UDI (@IdaBorresen) et forbilledlig eksempel. Som leder av en etat som mange har sterke meninger om, er hun veldig tilgjengelig og flink til å representere UDI. Man kan bare håpe at hun tar med seg Twitter-kontoen til Stortinget og gjør det samme for landets nasjonalforsamling.

Jeg håper at disse lederne kan inspirere andre ledere i norsk næringsliv til å bruke sosiale medier. Jeg er overbevist om at den verdien en tilgjengelig og personlig toppleder tilfører en virksomhets omdømme er verd sin vekt i gull.

Bør alle toppledere være på Twitter? Nei! De jeg har omtalt her er gode på Twitter fordi de har lyst til å være på Twitter. Jeg tror det er en forutsetning.

Det er helt sikkert en del ledere jeg ikke har fått med meg. Tips meg i kommentar-feltet, så skal jeg oppdatere listen.

Listen over ledere på Twitter (finnes også som Twitter-liste):

Anita Krohn Traaseth Hewlett-Packard Norge @krohntraaseth
Anne Gaathaug Kagge Forlag @AnneGaathaug
Arne Hjeltnes Creuna @Hjeltnes
Baard Schumann Selvaag Bolig ASA @BaardSchumann
Berit Kjeldstad NTNU @beritkjeldstad
Bernt G. Apeland UNICEF Norge @BerntApeland
Birger Steen Parallels @birgerk
Bjørn Erik Thon Datatilsynet @bjornerikthon
Børge Brende World Economic Forum @borgebrende
Bård Lilleeng Helse Stavanger @BaardLilleeng
Christian Altmann Næringsforeningen i Kristiansandsregionen @chr_altmann
Christian Halvorsen FINN.no @printzell
Christian V. Dreyer Eie Eiendomsmegling @cvdreyer
Daniel KjørbergSiraj OBOS Nye Hjem @daniel_k_siraj
Dilek Ayhan Alarga @dilekayhan
Elisabeth Grieg Grieg International @motorimagen
Frode Jahren LHL @FrodeJahren
Geir Hansen Geodata @geirihans
Gunn Ovesen Innovasjon Norge @gunnovesen
Hans Christian Holte Difi @HCHolte
Harald Strømme TVNorge @Stromme
Hege Gjessing Legeforeningen @HegeGjessing
Heidi Sørvig Visit Sørlandet @hsorvig
Håvard Ellefsen Affecto @havarde
Ida Børresen UDI @IdaBorresen
Idar Vollvik LUDO @Vollvik
Johan H Andresen Ferd @FerdCEO
John G. Bernander NHO @johngbernander
Karita Bekkemellem Legemiddelindustrien @Bekkemellem
Kristin Skogen Lund Telenor @kristinsl
Lillian Olsen Halogen @olsenli
Maalfrid Brath Manpower @MaalfridBrath
Magnus Reitan Reitan Servicehandel @MagnusReitan
Marit Warncke Bergen Næringsråd @BNmarit
Ole Robert Reitan Rema1000 @ole_robert
Paul Chaffey Abelia @paulchaffey
Peter C. Warren Warren AS @PeterCWarren
Petter Eiken Skanska Norge @peiken
Petter Stordalen Nordic Choice Hotels @petterstordalen
Steinar Olsen Stormberg @SteinarJOlsen
Sunniva Ørstavik LDO @SOrstavik
Torhild Skogsholm CARE Norge @TorildSkogsholm
Vibeke Hammer Madsen Virke @VibekeHM

You may also like...

28 Responses

  1. Helge sier:

    Jeg vil legge til at Geir Hansen i Geodata er på twitter: https://twitter.com/#!/geirihans Han sier ikke mye, men har en god blogg han linker til: http://geodata.no/Presse/Geirs-blogg/

    Jeg skal sparke borti han så han blir litt flinkere. Ledere som sitter mye på toget hjem bør klare å slenge ut noen meldinger:)

  2. Jørgen Hovelsen sier:

    Jeg har lyst til å nevne vår pro-rektor på NTNU: https://twitter.com/#!/beritkjeldstad. Jeg er selv NTNU-ansatt så er det ingen uklarheter der 🙂

  3. Elisabeth Stakkeland sier:

    Adm.dir i Helse Stavanger: @baardlilleeng

    🙂

  4. Atle Kvamme sier:

    Bergen Næringsråd er den største næringsorganisasjonen på Vestlandet.
    Vil i den sammenheng gjerne anbefale vår adm.direktør Marit Warncke – hun er svært aktiv på twitter. Følg henne på @BNmarit.

  5. Takk for finfin liste. Tar du jobben på ledere som blogger også? 🙂

  6. Eirik sier:

    Godt initiativ – her noen innspill du kan vurdere:

    Hege Gjessing ‏ ‭@HegeGjessing‬, President Den norske legeforeningen

    Dilek Ayhan ‏ ‭@dilekayhan‬, Managing director, Alarga

    Hans Christian Holte ‏ ‭@HCHolte‬, Direktør i Difi – Direktoratet for forvaltning og IKT.

    Eirik

  7. Hei!

    Jeg er enig i konklusjonen din. Den er kanskje innlysende, men vel så viktig. Lysten til å drive med sosiale medier, enten det er i bedriftssammenheng eller privat bør være bærende. Samtidig er det nok kanskje slik at enkelte ledere som jobber i teknologiske/mediebransjer kan ha lettere for å benytte seg av Twitter som sosialt medium? På den annen side: Lysten til å være være en aktivt, sosidigitalt leder kan føre til at andre mer tradisjonelt analoge bransjer får inspirasjoner og drivkraft de ellers ikke hadde fått.

    • slindbla sier:

      Gode poenger, Marit.
      Et godt eksempel på det siste er Likestillingsombud Sunniva Ørstavik (@SOrstavik). Hun var skeptisk i begynnelsen, men har blitt en mer aktiv twittrer etterhvert.

  8. Ja, og hun er vel heller ikke den eneste. Tenker spesielt på selvstendig næringsdrivende, kan være smart å få øynene opp for hvor godt sosiale medier kan fungere som debattarena og innflytelsesverktøy.

    • slindbla sier:

      Enda et godt poeng, Marit !
      For små bedrifter generelt er sosiale medier glimrende kanaler.
      Min påstand er at sosiale medier er de eneste kanalene hvor «den gode historien» teller mer enn budsjett. Dermed kan små bedrifter oppnå like mye som store.

  9. Flott liste av ledere på Twitter. Dette er nyttig i mange settinger. Takk for det, Ståle!

    Hvis man likevel skal ta en diskusjon om noe, må det være det store «hvorfor´et». Hvorfor skal ledere og andre være på Twitter?

    Det har helt klart tvinget seg fram en generell oppfatning om hvordan folk skal være på Twitter, inkludert toppledere. Den er sånn omtrent «vær et menneske, vær interessant og vær mottagelig». Det er egentlig standarden for alle på denne plattformen. Vi, godt fyrt opp av tradisjonelle medier, må hele tiden snakke om hvem som er flinkest og da sammenlikner vi twitrere opp mot denne normen.

    For at fagfeltet skal komme seg videre må vi begynne å snakke om hva lederne får igjen, både på et personlig og et profesjonelt nivå.

    Jeg gir deg dermed utfordringen, Ståle:)

    • slindbla sier:

      Takk for glimrende kommentar, Jørgen.
      Morsomt at du tar opp nettopp det temaet, for jeg fikk nøyaktig samme spørsmål fra en kunde tidligere i uken.

      Jeg tar utfordringen, og kommer tilbake med ny bloggpost om noen dager 🙂

    • CecilieTS sier:

      Ståle: Jeg har nok satt rekord i å tvitre samme post mange ganger, med denne bloggposten din. Veldig enkelt og godt skrevet, og helt i tråd med hva jeg selv dyrker. Denne sender jeg kundene mine!

      Og helt enig, Jørgen:
      Hva får ledere igjen for å være på Twitter, og ellers i sosiale medier? Jeg har selv en bloggpost på trappene, men venter selvsagt spent på hva Ståle sier om saken først.
      Et lite innspill kommer likevel:
      Jeg synes Ståle sier det godt. Dersom en som leder skal være på Twitter, må vedkommende like det. Twitter er tidkrevende, om en skal følge opp kommentarer, delta i dialog etc. Og uten det, er det lite givende å være på Twitter.
      Så. Hva får lederen ut av tilstedeværelsen, foruten at han/hun lærer, har det gøy, bygger nettverk? Eh. Der var der jo tre gode grunner til å tvitre, spør du meg.
      Hva både ledere og andre merkevarebyggere kanskje bør lære mer om, for å få mest mulig ut av Twitter/sosiale medier? Timing. Sjargong. Svartid. Postefrekvens. -For det markedet de selv jobber i, dem de ønsker å nå. Jeg skrev selv en bloggpost publisert i går, hvor jeg etterlyser denne typen av kompetanse og diskusjon i Norge. Nok av artikler finnes, men de fleste er franske, spanske, amerikanske.

      Nå gleder jeg meg til å lese neste bloggpost, Ståle, og til videre debatt, Jørgen.

  10. Etter min mening er det ingenting som er så frustrerende som når toppledere eller andre viktige personer i norsk samfunnsliv er oppretter profiler/sider på sosiale medier som rett og slett benyttes til fravær av innhold. Det synes så altfor lett at du er en leder som tror du -må- være på nett (bokstavelig talt), men at du egentlig ikke har kompetansen eller interessen for det. Her er det svært viktig at det finnes rådgivere i bransjen som lar dem få øynene opp for det – men, igjen: dersom de opprinnelig ikke har motivasjonen for å benytte seg av sosiale medier blir det heller ikke riktig i å trene dem opp i å benytte disse verktøyene. Hva mener dere?

    • slindbla sier:

      Veldig enig med deg Marit. En leder på Twitter må være motivert for å være der. De må gjerne få råd og hjelp for å komme i gang, men det er avgjørende at lederen selv er drivkraften.

  11. Sjefen min, Lillian Olsen: @olsenli

  1. 12. november 2012

    […] her for å se liste over toppledere på Twitter. Lenke fra bloggen til Stale […]

Svar på HelgeAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.