Verdien av en Facebook LIKE

Et hett tema innen sosiale medier om dagen er verdien av en LIKE på Facebook. Flere leverandører av Facebook-tjenester går så langt som å påstå at ”Verdien av en LIKE på Facebook er X kroner”.
Det er bare tull !

For de aller fleste virksomheter er egenverdien av at en bruker klikke LIKE på Facebooksiden null. Det som skaper verdi er hva virksomheten gjør med de som klikker LIKE på siden. Har man attraktivt innhold, er flink til å skape dialog og engasjement og fokus på verdiskaping, så kan man skape verdier. Men da er det alså innholdet som skaper verdien, ikke det faktum at brukeren klikket LIKE.

Hvorfor er dette viktig ?

Ved å fokusere på verdien av en LIKE risikerer man å bruke masse ressurser uten å skape noen reell verdi. Å måle effekten av sosiale medier kan være vanskelig. Da er det befriende enkelt å sette en verdi på en Facebook-LIKE, og bruke dette som kriterium for suksess. Det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Man bør i steden ta den vanskelige jobben med å definere målekriterier som viser virkelig verdiskaping, enten det er kommersiell verdi (salg, fortjeneste osv.) eller ikke-kommersiell verdi (servicenivå, tjenestekvalitet osv.).

Jobben er ikke over når en bruker klikker LIKE, det er da den begynner ! Det har ingen hensikt å lage en fancy (og dyr) kampanje på Facebook hvis det ikke ligger en plan bak for hvordan kampanjen skal gi verdiskaping. (Og hvordan man skal måle denne verdiskapingen.)

På den annen side, så kan Facebook skape store verdier hvis man fokuserer riktig. Jeg har tidligere skrevet om Centrum Trafikkskole i Asker som har fått over 50 nye kunder gjennom Facebook i sommer. Når man vet at det koster en elev over 20.000 kroner å ta førerkort i klasse B, så kan disse 50 kundene gi en ekstra omsetning på over en million kroner. Dette resultatet har de fått til med bare 200 LIKEs på siden. Det er verdiskaping gjennom sosiale medier.

Mitt råd til bedrifter og andre virksomheter på Facebook: Glem verdien av en LIKE. Fokuser på å skape virkelige verdier for bedriften og for brukerne.

 

You may also like...

3 Responses

  1. Godt og viktig poeng! Viss vi samanliknar med direktemarknadsføring blir det som å sette ein verdi på ei adresse eller eit telefonnummer. Ei adresse eller eit telefonnummer KAN ha stor verdi. Kor stor verdi er avhengig av om personen faktisk er i målgruppa for produkta/tenestene til bedrifta, og korleis vi bruker kontaktinformasjonen. OM vi kommuniserer med dei i det heile teke, og kor godt og målretta vi kommuniserer. Verdien av ein «like» på Facebook er summen av alle desse faktorane, og vil variere stort frå bedrift til bedrift.

Svar på Marte KjørstadAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.