Følg oss på Facebook

På siste side i dagens avis la jeg merke til en relativt stor (1/4 side) annonse for Hästens senger. Det som fanget øyets oppmerksomhet var den velkjente blå Facebook-logoen midt i annonsen. Som så mange andre vil også Hästens senger at jeg skal følge dem på Facebook.

Denne gangen fulgte jeg oppfordringen og gikk inn på Facebook-siden til Hästens Store Oslo (som forøvrig ikke dukket opp når jeg søkte på den. Jeg måtte gå inn på websiden og klikke på Facebook-linken for å finne siden.)

Min første reaksjon var HVORFOR ?

Hvorfor skal jeg følge Hästens Store Oslo på Facebook ? Facebooksiden inneholder veggen, den obligatoriske info-siden og en del bilder. På veggen er det lagt ut sporadiske meldinger med bilder, reklamevideoer og et par presseoppslag.

I beskrivelsen av seg selv sier selskapet: ”Vi har som mål å bygge senger som hele verden drømmer om. Valget av riktig seng kan forandre ditt og dines liv. Alle Hästens senger er laget av 100% naturmaterialer. Hästens senger er håndlaget siden 1852.”

Av det leser jeg at en Hästen-seng koster veldig mye mer enn en Ikea-seng fordi den er veldig mye bedre å ligge i. Helt greit. Jeg betaler gjerne mer for en seng hvis den er bedre å ligge i.

Men hvorfor forteller ikke Hästens Store Oslo meg om dette på sin Facebookside ? Det er ingen informasjon om hva som skiller en Hästens-seng fra en Ikea-seng, ingen informasjon om hvilke modeller de har, ingen informasjon om hvor jeg kan kjøpe sengene og absolutt ingenting som frister meg til å følge Hästens Store Oslo på Facebook.

Poenget mitt er at når et firma bruker et femsifret beløp på en annonse som ber meg følge dem på Facebook, så bør de ha en idé om HVORFOR de vil jeg skal følge dem. Når det ikke er noe på Facebook-siden som hverken frister meg til å følge selskapet eller kjøpe en Hästens-seng, så er jo hele annonsen bortkastet. (Eller enda verre, jeg har fått et negativt inntrykk av Hästens.)

Mitt råd til Hästens og alle andre firmaer som oppfordrer oss til å følge dem på Facebook er:

  1. Dropp neste annonse
  2. Bruk ressursene på å fylle Facebooksiden med interessant og relevant innhold
  3. Så kan dere be oss om å følge dere på Facebook

La meg for ordens skyld presisere at Hästens Store Oslo absolutt ikke er verst i klassen. Deres side er, tross alle sine mangler, bedre enn mange andre bedrifter som oppfordrer folk til å følge dem på Facebook.

 

 

You may also like...

Skriv en kommentar